Stor maskinhandler: Der har ikke været noget quick fix

Med bump på vejen har en af landet største maskinhandlere kraftigt forbedret bundlinjen de seneste år.

Det er ikke så mange år siden, at New Holland-forhandleren Johannes Mertz blev nomineret til en af landbrugets vækstvirksomheder. En større turn-around og modernisering af virksomheden var overstået. Men lige efter kom landbrugets store tørkeår og skubbede igen hårdt til maskinhandleren.

Den nedtur har nu også lagt bag sig for maskinhandleren, som efter sidste års lille overskud på halvanden mio. kr. nu kan fremvise et overskud på ca. 3,7 mio. kr. for 2020.

En tilfreds adm. direktør Christian Holst kalder det mange bække små af effektiviseringer og optimeringer, som har båret et af selskabets bedste resultater frem.

”Der har ikke været noget quick fix, i det vi laver. Det er hårdt arbejde med at få bedre styr på forretningen, og det er ikke på grund af vækst”, forklarer han og henviser til, at mens omsætningen i 2019 var på næsten 300 mio. kr., så faldet den til ca. 258 mio. kr. i 2020.


Direktør Christian Holst her sammen med Per Mertz. Arkivfoto: Torben Worsøe
 

2020 blev også året, hvor skilsmissen mellem Case IH og Johs. Mertz trådte i kraft, så Johs. Mertz i dag ”kun” er forhandler af brødrene fra New Holland.

Ifølge Mertz var det for omkostningstungt at køre to mærker samtidigt, når mærkerne skulle splittes op på forskellige lokationer og værkstedsfolk.

”Med det set-up ville vi ikke kunne opnå synergieffekterne, selvom en Puma og en T7’er er fuldstændig ens. Vi havde et estimat om,  at vi kunne sælge halvdelen af vores salg af Case IH’s traktorer med New Holland. Det passer meget godt. Nogle er forsvundet, fordi de er meget røde folk eller købte en demo-traktor”, siger han.

For et to-tre år siden var medarbejderskaren over 80 fuldtidsbeskæftigede. I det nye regnskab er tallet faldet til 56. For de kommende år ligger der ikke nogen vild vækstplan i skuffen.

”Vi har forskellige nicher, hvor vi finder kunder udenfor vores traktor- og mejetærskerområde, men ellers har vi det område, som vi har. Vi har nok brugt for meget tid på at tænke fremtidsplaner. Kunderne kommer, hvor de får den rigtige service og de rigtige priser, og de går ikke så meget op i, hvor mange afdelinger man har, og hvor store, vi er”, siger han.

Er I tilfredse med det nuværende niveau for jeres indtjening?

”Ja, det er nok i det lag, at vi kan forvente os i fremtiden. Med det markedspotentiale der er, så kan vi ikke forvente ret meget bedre”, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.