Stor millionfremgang for den blå Mertz

Maskinhandleren omsatte for ca. 300 mio. kr. og forbedrede resultatet med adskillige mio. kr.

Der er sparet, men især effektiviseret rundt omkring i hjørnerne så tilpas hos maskinhandleren Johs Mertz, at der igen er et positivt resultat på et par mio. kr. før skat i virksomheden.  

”Vi har været rundt i alle kroge for at finde effektiviseringer og besparelser. Vi havde også en øget omsætning, og er også med til at give et højere resultat,”, siger adm. direktør Christian Holst til LandbrugsAvisen.

2018 gav et større underskud på knap seks. mio. kr. efter skat. En af årsagerne var dengang et stærkt faldende marked med tørken, der plagede investeringslysten i landbruget.

Indgangen til 2019 var heller ikke præget af optimisme, men det blev bedre undervejs, forklarer han.

”Det sad i markedet til lige omkring efter høst. Derefter løsnede det op, og der blev handlet mere”, fortæller han.

Nu står der New Holland på alle Johs. Mertz facader, mens virksomheden sidste år også var Case IH-forhandler fra flere af afdelingerne. Netop for store dele af 2019 vandt Case IH en handel om at levere et stort parti traktor til indkøbskæden B2B Bonus kunder, hvoraf en del bor i Mertz-forretningens distrikt. Ifølge Christian Holst blev det til 39 solgte traktorer på den konto.

Den mistede forhandling og manglende omsætning af Case IH-traktorer vurderer han dog ikke til at ændre forretningsgrundlaget væsentligt fremover.

”Det er klart, at vi ikke kan sælge for det samme, som når man har sådan en handel som B2B-handlen. Omvendt ligger vi år til dato på det normale niveau uden den ekstraordinære handel, og så er der også en række færre omkostninger ved at have ét i stedet for to traktormærker ligesom vi satser på at hente en del af salget hjem ved forskellige import-agenturer”, siger han og peger på, at der igen er kommet gang i salget af roeoptagere og rense/læssemaskiner til roesegmentet i Mertz region på Sydhavsøerne og Sydsjælland samt en stigende interesse for eks. radrensere og andre maskiner til nicheproducenter.  

Han erklærer sig også tilfreds med indtjeningsniveauet i erkendelse af, at der er skarpe marginer i detailleddet.

”Alle vil sige, at man mindst skal have to-tre pct. af omsætningen på bunden, men der er jo stort set ingen, der har det. Man skal have den robusthed, at man kan klare de her tørkeår, og det har vi fået på plads nu”, siger han.

Johs. Mertz beskæftiger 58 ansatte for tiden mod 67 ansatte i snit i forrige regnskabsår og 82 medarbejdere i 2017/18.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.