Valtra og Case IH tæt på traktortoppen
Der er fire traktormærker, som er meget tæt på hinanden i septembers traktorstatistik.

Som spået i mandagens morgenpost for maskinfolket kommer Valtra denne gang meget tæt på den absolutte traktortop.

Det finske traktormærke fra Agco tager med 19 nyregistreringer knap 18 pct. af markedet i september for landbrugstraktorer – kun slået med én traktor af John Deere på andenpladsen, viser de nye tal fra ND Data. 
Lige efter Valtra ligger Case IH også lunt i svinget med 18 traktorer og en marginalt mindre markedsandel.

New Holland kan denne gang notere sig for førstepladsen med 23 traktorer og 21 pct. af markedet.

I alt blev der i september nyregistreret 108 traktorer, hvilket er tre modeller efter sidste års niveau på samme tidspunkt.

Når man tager tørken i betragtning, så er antallet langt fra så lavt som frygtet.

Morgenposten: Agromek-stjerne afslører stor nyhed i TraktordanmarkMaskiner 8. oktober · 06:50

For Massey Ferguson har måneden i lighed med 2018 været en skidt omgang. Således fik det store traktormærke kun nyregistreret tre landbrugstraktorer.

For Claas har måneden været jævnere med 11 traktorer og en markedsandel på 10 procent.

Fendt ligger med otte traktorer et hak under, mens Deutz-Fahr stadig ligger på et noget lavere niveau med fire traktorer og under fire procent af markedet.

For hele året er det som i september New Holland og John Deere, der dominerer markedet. New Holland ligger til og med september på knap 22 procent af markedet, mens John Deere er omkring to procentpoint højere.  

For de fleste traktormærker har 2018 foreløbig budt på færre solgte traktorer. Samlet er nyregistreringerne faldet med næsten 18 pct. indtil videre. Valtra, Deutz Fahr og Zetor(fire!) har dog solgt næsten uændret antal indtil videre.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.