Stor ærteproducent: Vi har brug for bæltekøretøjer

Den danske ærteproducent Ardo A/S inviterer politikere og branchefolk indenfor for at vise, hvor stor betydning bæltekøretøjer har i produktionen. Invitationen kommer i kølvandet på, at den danske færdselslovgivning besværliggør brugen af køretøjerne i arbejdet.

Bæltekøretøjer gør markarbejdet lettere, når der skal høstes ærter, da de kan køre ubesværet i våd jord. Men det er i reglen ikke lovligt at anvende køretøjerne på grund af færdselslovgivningen i Danmark.

Igennem en årrække har landbrugsvirksomheder herhjemme kunnet få dispensation til at anvende bæltekøretøjer, men nu ser det ud til, at 2018 bliver sidste år med den mulighed.

Danmarks største producent af frosne ærter, Ardo A/S, har derfor inviteret politikere og branchefolk på fabriksbesøg for at vise, hvor essentielle bæltekøretøjer er i den effektive produktion af ærter.

”På konventionelle ærter kan vi producere omkring 12 tons i timen på vores anlæg. Der går mindre end tre timer, før ærterne er høstet i marken, til de ligger helt frosne og pakkede”, fortæller fabrikschef på Ardo, Marianne Tønder, om den hurtige produktionslinje.

Blandt de besøgende er folketingspolitikerne Marcus Knuth (V) og Lennart Damsbo-Andersen (S).

Ønsket er fra Ardos side at give politikerne et indblik i, hvor gode ærter der produceres i Danmark, og hvordan det kan lade sig gøre.

”Vi producerer nogle af verdens bedste ærter, og det vil vi gerne blive ved med. Det er vigtigt, at vi har en hurtig og effektiv produktion, for at vi kan beholde så mange vitaminer som muligt i ærterne. Derfor viser vi også politikerne vores landbrugsmaskiner på bælter i aktion, så de kan se, hvor effektive de er”, siger Marianne Tønder.

Tester belastning på vejene

Faglig konsulent hos Danske Maskinstationer og Entreprenører Henning Sjørslev Lyngvig har arbejdet med lovgivningen omkring bæltekøretøjer i seks år.

”Når markerne er våde, så kan man ikke køre på dem med almindelige køretøjer, og her er bæltekøretøjer en stor fordel. De går meget bedre i det våde terræn, og de ødelægger ikke markjorden. I år er speciel, fordi der har været så tørt, men normalt er det nødvendigt at bruge bæltekøretøjer”, fortæller Henning Sjørslev Lyngvig.

En af grundene til færdselsreglerne, der begrænser brugen af bæltekøretøjer er, at, man frygter skade på vejnettet i Danmark. Derfor har Danske Maskinstationer & Entreprenører, Landbrug & Fødevarer, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Sukkerroedyrkere og Dansk Agroindustri sammen med Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen lavet et forsøg, hvor man undersøger den belastning, vejene får fra landbrugsmaskiner af forskellige typer.

”Vi har lavet en testbane på 50 meter asfalt, hvor vi lader maskiner med forskellige hjultyper og bæltekøretøjer køre på en masse gange. Løbende bliver der lavet målinger på asfalten for at se, hvor meget hver type køretøj belaster underlaget. Nu er dataene i gang med at blive behandlet, og det bliver interessant at se, hvor meget forskel der er på almindelige hjul og bælter”, siger Henning Sjørslev Lyngvig

Forsøget med testbanen blev lavet i maj 2018 og man forventer at have dataene analyseret færdige til efteråret.

Den danske ærtefabrik Ardo A/S ved Nørre Alslev på Falster dyrker 3000 hektar ærter. Det er Danmarks absolut største leverandør af frosne ærter til supermarkederne. Fabrikken har over 100 fuldtidsansatte og omsatte sidste år for over 425 millioner kroner.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.