Hvis du er utilfreds med udfaldet af dit kontrolbesøg, kan du klage - med en enkelt undtagelse.

Har du som landmand fået et påbud eller et forbud i forbindelse med kontrolbesøget, kan du klage over det.

Ofte er det en god idé at få hjælp af sin konsulent, når man skal klage over en afgørelse. Især når det gælder krydsoverenstemmelser, vil konsulenten være en god hjælp.

Klagen skal indsendes til Fødevareministeriets Klagecenter. Tidsfristen for at klage er fire uger, fra man modtager afgørelsen. Det fremgår også af den redegørelse, som landmanden modtager.

Typisk vil forløbet se sådan ud:

Landmanden er ikke enig i Fødevarestyrelsens vurdering af en overtrædelse og klager over den i et brev, som han laver i samarbejde med sin rådgiver.

Et par uger senere får han svar fra Fødevarestyrelsen, der fastholder vurderingen og meddeler, at sagen sendes videre til NaturErhvervsstyrelsen.

Trækkes i støtte

NaturErhvervsstyrelsen træk-ker nu landmanden i støtte, hvis der er tale om en sag, hvor der er krydsoverensstemmelse.

Nu kan man igen klage over afgørelsen. Klagen skal sendes til NaturErhvervsstyrelsen. Svaret på klagen kommer fra Fødevareministeriets Klagecenter. Får man ikke medhold fra Klagecentret, er der kun domstolen tilbage.

Vælger landmanden at få sin sag prøvet ved domstolen, og vinder han sagen, skal landmanden selv gøre NaturErhvervsstyrelsen opmærksom på dommen. Der sker ikke en automatisk information om dommen.

Urimelig behandling

Føler landmanden sig urimeligt behandlet af kontrolløren, kan han klage til kontrollørens chef. Kontrolløren skal oplyse navnet på sin chef.

 

Kun til domstolen

Får landmanden pålagt administrative bøder, eller meldes han til politiet, kan han ikke klage over afgørelsen.

Er landmanden utilfreds med afgørelsen, er det kun domstolen, der kan tage stilling til, om den er rimelig.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle

1. JUN 00:00

SF