Meget lettere at sælge dansk svinekød

Efter fem år som ejer af slagteriet Jutland Meat i Struer siger hollænder, at det er noget lettere at sælge svinekød rundt i verden, når afsenderlandet er Danmark.

Når der står Danmark på pakkerne, så er det meget lettere at sælge svinekødet.

Det siger ejeren af det private svineslagteri i Struer, Jutland Meat, hollænderen Frans Stortelder.

"Det er et ekstremt godt stempel at komme med dansk svinekød. Det har langt det bedste image i verden. Det er meget lettere at sælge," siger han til sammenligning med svinekød fra andre lande.

Han kom ind i den danske svinekødindustri for fem år siden efter en mangeårig karriere i den hollandske og internationale svineindustri.

I løbet af fem år har Jutland Meat flerdoblet omsætningen til et niveau på ca. 820 mio. kr. og 15.000 ugentlige slagtninger, hvilket for nylig indbragte virksomheden en udmærkelse som vækstvirksomhed af Dagbladet Børsen.

Ifølge Frans Stortelder afsætter Jutland Meat kødprodukter til kunder over hele verden og især Storbritannien, Japan, Australien og Kina.

Om konkurrencen med de langt større spillere, Danish Crown og Tican i Danmark, siger Frans Stortelder, at de nærmere er kolleger end konkurrenter i et globalt marked.

"Der er plads til at os alle. Markedet er globalt, og når du ser på, hvem vi møder derude, så er de danske konkurrenter ikke så store. Det, som er vigtigt for os, det er at have adgang til kunder i hele verden," siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle

1. JUN 00:00

SF