På rette vej mod rent vand

Kan kommunerne vurdere konsekvenserne af de indsatser på vandløb, der bliver vedtaget i de statslige vandplaner?

Det har været en gennemgående bekymring i de indlæg, der har været, siden miljøministeren 8. maj præsenterede beslutningen om en ny høring af de statslige vandplaner. Svaret er, at det kan de naturligvis.

Kommunerne er myndighed på vandløbsområdet og har stor ekspertise. De kender de lokale forhold og ved, om en indsats giver miljømæssig værdi, eller om en indsats kan få for store negative konsekvenser. Den opgave har hele tiden været kommunernes. Nu præciserer vi i bekendtgørelsen, at en indsats ikke bliver gennemført, hvis kommunen vurderer, at indsatsen ikke vil give den ønskede miljøeffekt, eller de økonomiske konsekvenser bliver uforholdsmæssigt store. Vi sikrer os dermed, at vi ikke sætter noget i gang, der ikke giver mening.

Får vi ikke 98 forskellige måder at vurdere indsatserne på?

Nej, kommunernes vurderinger skal have samme kvalitet, og der er ingen grund til at tvivle på det. Kommunerne blev efter kommunalreformen den primære udførende myndighed på natur- og miljøområdet, og de har stor ekspertise på området, viser en evaluering. Kommunerne har også ansvaret for de store vådområdeprojekter. Man kan derfor roligt have tillid til kommunernes evne til at løfte opgaver på vandområdet. Desuden vil staten forsyne kommunerne med de værktøjer, der kan sikre ensartede og dækkende vurderinger. Værktøjet er ved at blive gennemtestet.

Af andre spørgsmål i debatten kan nævnes: Hvorfor udsender I de samme vandplaner igen?

Det er ikke nøjagtig de samme vandplaner, vi udsender igen. Men det er rigtigt, at det er grundliggende de samme, og det skyldes, at de grundliggende er gode. Men vi har lyttet til kritikken af især vandløbsdelen. Derfor har vi ændret karakteriseringen af ca. 1.700 km vandløb ud af 22.000 km. Og indsatser på over 400 km vandløb er simpelthen fjernet i planerne.

Hvordan kan de være i orden, når de blev erklæret ugyldige?

Det er en ofte gentaget misforståelse, at der er sammenhæng mellem kvaliteten af vandplanernes indhold og Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om den supplerende høring. Nævnet har aldrig erklæret vandplanerne ugyldige på grund af planernes kvalitet. De blev ugyldige, fordi den supplerende høring var for kort, ikke andet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle