Avlsforening: Blonde d’Aquitaine fortjener mere opmærksomhed
Avlsforening kritiserer SEGES for at overse Blonde d’Aquitaine-tyre, når de informerer om valg af sæd til malkekøer.

Dansk Blåkvæg og Limousine løber alt for ofte med opmærksomheden, når blandt andet SEGES, tidligere Videncentret for Landbrug, informerer om krydsninger med malkekvæg.

Sådan lyder kritikken fra avlsforeningen Blonde d’Aquitaine, der mener, at Blonde d’Aquitaine-tyre får alt for lidt opmærksomhed set i lyset af den tilvækst, der ses hos netop disse krydsningskalve.

"Nogle af de andre racer har måske ofte en bedre klassificering, men vi får ikke kroner på bundlinjen af en god form. Det er slutvæksten, der tæller, og i Dansk Kødkvægs årsstatistikker for krydsningskalve er Blonde helt i top, når det gælder slagtevægt og nettotilvækst," siger avlsforeningens næstformand Kristian Haldrup i en pressemeddelelse.

For svært at komme med i krydsningsindekset

Kristian Haldrup mener, at kvaliteterne ved Blonde d’Aquitaine blandt andet tit står i skyggen af andre racer, fordi der blev fokuseret for meget på lette kælvninger og kun få racer, da krydsningsarbejdet i sin tid blev sat i gang.

Slagtekalve-producent: Blonde-krydsninger har højere tilvækstKvæg Mandag 5. januar 2015 · 12:52

Samtidigt er det efterfølgende blevet svært for andre racer at komme ind i krydsningsindekset, hvor kun Dansk Blåkvæg, Limousine og Simmentaler i dag har tilstrækkeligt med resultater til at være med, mener han.

"Vi er godt på vej, men det kan tage op til to år, inden vi kommer med i krydsningsindekset. Vi så derfor gerne, at der blev sat nogle krydsningstyre ind på afprøvningsstationen i Aalestrup, så vi hurtigere fik nogle sammenligninger mellem flere racer," siger Kristian Haldrup.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.