Chefrådgiver advarer: Besætninger har ikke kimtal under kontrol

Morten S. Thomsen, chefrådgiver hos Sagro, fortæller i det nye mummer af KVÆG, at han møder flere besætninger, hvor kimtallet ikke er under kontrol. Læs de aktuelle råd fra konsulenterne i det nye nummer af KVÆG, der udkommer mandag 12.november.

Af Morten S.Thomsen, chefrådgiver, Sagro

Ved overgang til måling af kimtal i IBC blev kravet til mælkekvaliteten reelt forstærket.

Tidligere var kvalitetskravet til mælk 30.000 CFU svarende til 126.000 IBC. Ved overgang til IBC fik vi hævet kvalitetskravet således, at der nu er krav om maks. 60.000 IBC for at opnå højeste pris.

Kvalitetskravet er således fordoblet, men det burde ikke volde de store problemer set i forhold til de tidligere opnåede kimtals-målinger på mælken i Danmark!

Vi ser dog en udvikling mod flere fradrag for kim, og en række besætninger hvor udviklingen i kimtal ikke er under kontrol. Problemet er størst i sommermånederne, men mange har også udfordringer i vinterhalvåret.

Et kimtal i niveauet 30.000 til 60.000 IBC er en latent bombe. Niveauet indikerer, at anlægget ikke fungerer tilfredsstillende, at noget i rengøringen ikke er tilfredsstillende.

brug mælkekvalitetsrådgiveren

Problemerne skyldes ofte manglende mængde af vand eller manglende temperatur på vandet, der anvendes til vask.

Fejl i konstruktion i køle- eller vaskeanlæg er tilsyneladende en anden hyppig forekommende årsag. Utilstrækkelig kølekapacitet er i sommerhalvåret ligeledes et problem.

Jeg oplever for mange problemer og for mange halve løsninger. Løsninger, som ikke er baseret på en ordentlig gennemgang af anlægget.

Brug dog mælkekvalitetsrådgiveren til at få lavet en vurdering af problemet og til at komme med løsningsforslag. Mælkekvalitetsrådgiveren er gratis, når der er problemer med mælkekvaliteten.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.