Hvorfor livestreamer vi ikke en malkning?
Med aflysningen af årets dyrskuer skal landbruget tænke nye tanker om imagepleje. Flere fortællinger og billeder på sociale medier kan være vejen frem, mener ugens klummeskribent.

Der går ikke en dag lige nu, ja næsten ikke en time, uden at det bobler af optimisme på min startside på Facebook.

Nuvel, coronakrisen giver ikke sådan lige optimisme, men det gør de mange billeder og videoer af landmænd og medhjælpere, der pløjer, sår, lægger film ud af køer på vej på græs og nu også de første billeder af majssåning og spiret vårbyg.

Det er så herligt og positivt!

Vi har brug for den slags opdateringer - især i den kommende tid, hvor et af landbrugets trækplastre for imagepleje, dyrskuerne, er aflyst grundet restriktionerne i forbindelse med covid-19.

Dyrskuerne er en af vejene til at udbrede kendskab til landbruget. Der brydes formentlig fordomme ned, når børn, forældre og bedsteforældre kan komme helt tæt på dyrene og få en snak med landmanden. Grisevæddeløb og kyllingekram flytter også noget til vores fordel.

Men det bliver ikke i år. Økodagen er også aflyst og skoletjenesten er sat ud af spil.

Flere må bidrage

Med de store indsatser sat ud af spil, må vi have flere landmænd til at vise bedrifterne frem på en covid-18-forsvarlig måde. De sociale medier er et godt bud på en god erstatning.

Bondemaan inviterer hele Danmark ind - uredigeret 1. marts · 09:18

Det kræver ikke altid så meget. Har man en profil på bl.a. Facebook eller Instagram er man godt på vej. Et billede eller en kort video fortæller meget.

Jeg taler med flere landmænd, som ofte deler deres opslag med den lokale bys side på sociale medier og budskabet er entydigt: Det skaber indsigt, opbakning og glæde. Når man ikke selv kan komme udenfor døren, er det rart at se køerne danse som nogle af dem plejer på denne årstid, for at tage et eksempel.

Undervise

Der ligger måske også et uopdyrket land i denne form for imagepleje ved at landmænd eller medarbejdere bruger medierne til at undervise i landbrug. Et eksempel til inspiration er, at Arla holder live-sessioner med børn, der bager. Børnene bager og fortæller og man opbygger en relation, selvom den foregår mellem skærme. Randers Regnskov underviser i forskellige dyrearter og lokale fitnesscentre laver live-sessioner med træningsøvelser.

Kunne landmænd gøre det samme? Hvad med at livestreame en malkning og fortælle, hvad der sker?

Vi har et vedvarende behov for imagepleje. Det er ikke kun nu. Men netop nu kunne være et godt tidspunkt at starte. God fornøjelse!

Peter W. Mogensen, journalist og kvægfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv. Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.