Overtog slagtehus, da minkavlen blev lukket 

Styring: Når man har styr på hele kæden, kan man levere det bedste produkt, og Erik Møller ved, at selv under den korte transport er dyrene blevet behandlet godt.

Da Erik Møller måtte lukke sin minkfarm med 62.000 mink på grund af corona, blev han ked af det, men han vidste også, hvad der kan gøre ham glad. 

- Jeg elsker at se kreaturer, der går på græs, så bliver jeg glad indeni, siger han.
Kødkvæget, som han har haft i mange år, blev der da også skruet op for, da det skete, og tidligere i år faldt det sådan i hak, at han nu også driver eget slagtehus i Gelsted.

Vil selv styre

Egentlig var det ikke planen, men da Gelsted Slagtehus var stoppet, fik han problemer.

- Vi kunne ikke få slagtet det, vi gerne ville have, og skulle have slagtet mange forskellige steder. Vi kunne ikke bestemme hvornår, og så endte det med, at jeg forpagtede Gelsted Slagtehus og købte bilerne, fortæller Erik Møller, mens han og slagtermester Kasper Gønhs viser rundt.

Nu har de til gengæld styr på kæden hele vejen rundt.

- Det er en fordel, at vi kan producere præcis det, kunderne ønsker, og i de størrelser de ønsker. Hvis de vil have skinker, laver vi det, og vi laver leverpostejerne i de størrelser, de ønsker, forklarer han.

Kunderne

Kunderne er ikke bare de lokale i den tilhørende slagterbutik. Det er også restauranter, supermarkeder, hoteller og dem, der vil, som han siger, og selvfølgelig hans egen fiskerestaurant og butik – Møllers Fiskehus, som også er nødt til at have kødretter på menuen til dem, der ikke spiser fisk. Den lokale burgerbar er også kunde, selv om han i starten var lidt skeptisk overfor, om han kunne sælge burgere af specialkød. Det kunne han.

- Han fik hurtigt solgt 400 burgere, som har en historie med sig og ikke indeholder 20 procent soja, siger Erik Møller. 

Læs mere i magasinet Kødkvæg, der udkommer 24. maj 2022

 

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.