Sponsoreret af DLG
Sådan øger du kalciumniveauet og optimerer bundlinjen
Subklinisk mælkefeber koster mere på bundlinjen for mælkeproducenten end klinisk mælkefeber. Løsningen er at optimere bundlinjen med kalciumbindere.

Beregninger fra Simherd viser, at subklinisk mælkefeber i en gennemsnitlig kvægbesætning koster 520 kr. pr. årsko. Heraf udgør omkostninger til klinisk mælkefeber 94 kr. Omkostningerne til subklinisk mælkefeber er dermed over fire gange så høje som til klinisk mælkefeber.

Kalcium-krav kan stige med mere end tre gange på den første dag af laktationen og stigningen fortsætter i takt med, at mælkeydelsen stiger meget hurtigere end tarmens kapaciteten for kalciumoptagelse. Det betyder, at malkekøer næsten altid, trods diverse tiltag i form af syretræning og andet, vil opleve et fald i tilgængelig blodkalcium under den første uge af laktation.

Lav plasma-kalciumstatus (dvs. lavere end 2,2 mmol/L ved kælvning) er tæt relateret til lavere mælkeydelse, flere stofskiftesygdomme, dårlig reproduktion og større risiko for udsættelse. Herhjemme har 25% af førstegangskælvere og 50% af øvrige dyr for lavt kalciumniveau ved kælvning. Ca. 4% har klinisk mælkefeber.

Den mest effektive metode til at undgå dette er ved at træne koens eget kalciumstofskifte gennem en effektiv kalciumbinder.

Kalciumbinder på prøve

I en amerikansk kvægbesætning med 10.000 malkekøer oplevede man store udfordringer med især subklinisk mælkefeber. Man begyndte af overvåge kvægbesætningen i marts 2016 via blodprøver, der analyserede for kalcium.

I slutningen af juli 2016 blev kalciumbinderen X-Zelit introduceret i kvægbesætningen. Det resulterede i at niveauet af kalciumværdierne steg fra et gennemsnit på 1,90 mmol/L til et gennemsnit på 2,2-2,3 mmol/L i oktober 2016.

Kalciumbinderen viste sig effektiv til oprettelse af høj kalciumstatus ved kælvning og gav koen en god start på den kommende laktation. Derfor anbefales kalciumbindere til de sidste 14 dage inden kælvning. Brug f.eks. X-Zelit som i undersøgelsen. 

Emneord DLG, kalcium

Sponsoreret af DLG

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.