Systematisk oplæring har forbedret resultater

Med 12 malkere, der dagligt malker 870 køer tre gange, var det nødvendigt at sætte system i oplæringen af medarbejdere hos Morten Wenzel.

Tydelighed er et og alt, når medarbejderne skal læres op. Det har driftsleder Maiken Larsen erfaret efter at have systematiseret oplæringen af nye medarbejdere på bedriften.

»Jeg kan se, at arbejdet bliver gjort bedre efter, at vi har sat mere system i introduktionen af nye medarbejdere«, siger hun.

Der er i alt 12 medarbejdere, der malker, og de er alle udlændinge. Fem af dem er praktikanter, som kun er der et år, og ikke nødvendigvis har erfaring. Det betyder, at der ofte er nye, der skal sættes ind i sagerne. Systematiseringen startede dog med et besøg af en ekspert i celletal, der pegede på, at der var for stor forskel på, hvordan malkningen blev gennemført.

»Det var ikke fordi, vi havde dårlige malkere, men vi blev opmærksomme på, hvor meget det betyder, at alle gør det ens. Det er ikke nok bare lige at sige, hvordan de skal gøre det, for så sker det på mange forskellige måder. Derfor fik vi rådgivning fra Seges om, hvordan vi bedst kan oplære folk«, siger hun.

Hvad, hvordan, hvorfor

I dag foregår det efter en skabelon, som hedder, at man fortæller og demonstrerer hvad, de skal gøre, hvordan, de skal gøre det og hvorfor, de skal gøre det. Først ved en snak i et lokale og bagefter i praksis.

»Det med, hvorfor de skal gøre det, er ret vigtigt. Når man ved, hvad konsekvensen af ikke at gøre det er, bliver de mere konsekvente i måden at gøre det«, erfarer Maiken Larsen.

I teorilokalet får medarbejderne forklaret mundtligt, hvad de skal, og derefter skal de en ad gangen forklare fremgangsmåden. Derfor er det vigtigt ikke at være mere end 3 maks. 4 på holdet, så det ikke bliver for langtrukkent.

Efterfølgende skal man vise i stalden, at man behersker stoffet i praksis. Maiken Larsen følger også op:

»Det er fedt at se, at medarbejderne gør det rigtigt, men det er også et evighedsprojekt. Der er altid nogle, der skal holdes lidt i hånden hen ad vejen. Det er vigtigt, at det ikke skrider«, siger hun.

Særlig vigtigt er, at de toneangivende medarbejdere gør det rigtigt, for deres vaner vil sprede sig.

Opfølgning

For at holde fast i fremgangsmåden er det også vigtigt at give ris og ros, og så er det vigtigt at kende sine medarbejdere.

»Nogen skal bare lige mindes om retningslinjerne, og så retter de ind. Andre tror, de kan nøjes med mindre, og så må man skrue bissen lidt på. Nogle har også brug for løbende anerkendelse, mens andre bare lige skal have et smil og en anerkendende bemærkning i ny og næ«.

Fra starten kom alle 12 medarbejdere gennem instruktionerne. Nu er det så de nye, der skal lære det – ofte i mindre hold.

»Jeg var meget omhyggelig med at melde ud om det i god tid, så de vidste, hvorfor vi skulle mødes og ikke undrede sig eller blev bekymrede på forhånd«, forklarer hun.

Chefen på kursus

Det er i øvrigt ikke kun medarbejderne, der har været på kursus. Chefen - ejeren - er også i malkestalden nu og da og har været gennem Maiken Larsens træning.

»Det betyder meget, for når medarbejderne ser, at chefen også er på kursus, forstår de også, hvor vigtigt det er for os, at alle gør tingene ens«, siger hun.

Hvad med effekten?

»Vi har identificeret nogle kronikere, der giver forhøjet celletal, og med vores fremgangsmåde forebygger vi flere ny-inficerede«, konkluderer hun.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.