Efter fem måneder: Stor nedgang i traktormarkedet, men tre mærker går frem
Indregistreringerne af traktorer er faldet med en femtedel i årets første fem måneder. Tre mærker går dog mod nedgangs-trenden.

Året er langt fra slut – og men der er nogle interessante tendenser i indregistreringerne af nye traktorer, når man ser på årets første fem måneder.

Hovedtrenden er desværre negativ for branchen. Indregistreringerne er faldet med 19 pct. fra 704 enheder til 567 styk. Det er lidt af et dyk, men kommer langt fra uventet efter, at der blev slået noget af en ekstraordinær slutspurt sidste år, hvor der blev indregistreret en række traktorer på grund af nye regler. Det giver naturligvis en form for ketchup-effekt med traktorer, der så er blevet indregistreret og står og venter på nye ejere ude på de danske marker.

John Deere og New Holland styrket på hver sin måde

New Holland var sidste år det mærke, som fik indregistreret flest traktorer efter en hård duel med John Deere. John Deere er indtil videre nr. 1 på traktortronen i år, men har måttet konstatere et dyk i stykantallet, mens markedsandelen omvendt er lidt styrket i år.


New Hollands T7-serie har fortsat godt fat i det danske marked.

New Holland er efterfølger på andenpladsen med en noget bedre formkurve end sidste år. New Holland har nemlig øget sit salg i årets første fem måneder fra 120 styk sidste år til 125 styk i år og dermed ikke så langt fra John Deeres 141 stykker på førstepladsen.

Case IH følger på tredjepladsen den generelle markedsudvikling. Med 94 enheder er årets indregistreringer faldet, men til gengæld har mærket beholdt sin position omkring 16 pct. af markedet.


Mange danske traktorkøbere sidder i en Case IH Puma-traktor.

Fjerdestørste traktormærke til og med maj er Fendt. Og dermed har man overhalet den normale storebror internt i Agco-familien Massey Ferguson. Fendt har også et fald i stykantallet, mens markedsandelen ligger stabilt omkring de 10 pct.


Fendt Vario 936 fyldte alene 2,5 pct. af traktoremarkedet frem til og med maj.

Valtra er lidt samme historie som Fendt. Også her beholder man sin markedsandel omkring 8-9 pct. og går forbi Massey Ferguson.

Midt i sløj traktormåned: New Holland står for hver fjerde traktorMaskiner Fredag 15. juni 2018 · 10:21

Claas er også rimelig stabil med en fortsat markedsandel omkring de syv procent - hvilket altså også giver et fald i totalantallet.


Axion 800-serien sælger bedst blandt Claas-traktorerne.

Massey Ferguson har til gengæld tabt hele 60 pct. af sine ny-indregistreringer i årets første fem måneder og markedsandelen ligger usædvanligt lavt for det store traktormærke på 6,3 pct. Den andel var dog langt større for hele 2017 – og også her kan det formodes, at der er en del indregistrerede modeller fra slutningen af 2017, som skulle have en ny ejermand, inden der blev indregistreret flere.   


MF fik solgt 10 styk 7726, når man slår tæller S-modellen med.

To andre overraskelser

New Holland er dog ikke ene om at klare sig bedre i årets første fem måneder. Deutz-Fahr som hos importør HCP Danmark har udtalte ambitioner om at kravle højere op på markedet, går faktisk også mod trenden indtil videre. Her har man nemlig indregistreret 17 mod 16 traktorer på samme tid sidste år. Den nuværende markedsandel på tre pct. er dog stadig langt fra at opfylde ambitionerne.


Deutz-forhandlerne har fået bedst fat med 7-serien og modellen 7250 TTV.

Selvsamme HCP kan dog samtidig konstatere, at også Zetor har lidt fremgang med fire traktorer til og med maj mod tre styk året før.

 

Tallene:

 

 
  1. januar til 31. maj 2018

Periode året før

Mærke

Antal

%

Antal

%

John Deere

141

24,9

159

22,6

New Holland

125

22

120

17

Case IH

94

16,6

113

16,1

Fendt

55

9,7

74

10,5

Valtra

48

8,5

57

8,1

Claas

41

7,2

54

7,7

Massey-Ferguson

36

6,3

90

12,8

Deutz-Fahr

17

3

16

2,3

Zetor

4

0,7

3

0,4

Andre mærker

3

0,5

11

1,6

Holder

2

0,4

3

0,4

Kubota

1

0,2

2

0,3

Lamborghini

-

-

1

0,1

Same

-

-

1

0,1

Total

567

 

704

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.