Morgenposten: Et af Danmarks største traktormærker kobler nu de fleste traktorer til skyen

Der er nyt om den digitale transformation, som vælter ind over danske traktorejere og deres kunder – og så er der ellers dømt stor nyhedsuge i landbruget. Læs hvorfor her.

God mandag morgen.

Vi hopper lige ind lidt af en nyhedsuge under AgroWeb-ugen, der sådan set startede fredag morgen, hvor årets friske Agromek stjernenyheder rullede ind på redaktionen.

Om lidt skal du høre mere om en stor succes med at få koblet et traktormærke og deres kunder til løsninger, hvor forhandleren kan følge traktoren og supportere den fra distancen.

Men lad os lige vende de mange stjernenyheder først.

Fredag dryssede således mere end 30 stjerner ned over nye produkter til danske landmænd – heraf en lang række maskiner produceret i Danmark.

Den mest prestigefyldte præmiering tre stjerner var der seks firmaer, som fik sat deres logo på.

Blandt de udvalgte var:

Thyregods nye løsning til sideskift på deres radrenser. Den løsning kan du læse mere om her:

Thyregods TRV-radrensere markant stærkere og udstyres med nyt præmieret sideskift

Seges fik også tre stjerner med et system, der giver dig udbytteprognoser ud fra en mængde data. Det har vi mere om i en frisk historie her til morgen:

Det er kun april, men allerede der kan du få første varsel om udnytterne til høst

For at få overblik har vi samlet alle stjernenyhederne på vores AgroWeb-site. Du kan eks. se listen over de seks 3-stjernede nyheder her:

Se Agromeks seks største nyheder: Så smarte er de mekaniske løsninger i marken

Nyhederne med andenbedste præmiering – eks. ny sprøjte til en markrobot og en Hardis helt nye trailersprøjte finder du her:

Se de 18 løsninger til landbruget, som byder sig til med to prestigefyldte stjerner på ryggen

Det helt store overblik finder du her:

Her kan du se alle Agromeks udvalgte stjerneprodukter

John Deere i stor succes med at ”connecte” kunderne

Og så til historien bag morgenens overskrift. Forleden havde jeg en snak med Morten Krusborg, der er driftsdirektør hos John Deere-forhandleren Semler Agro. Interessant var vi også en forbi, hvor langt Semler er med at få digitaliseret traktorkunderne.

Og det forholder sig nu således, at når hovedparten af Semler Agros kunder kører i marken, så er deres John Deere-traktorer blevet opkoblet til skyen – såkaldt connected – så forhandleren kan følge med, når traktoren eks. indikerer, at den trænger til et serviceeftersyn eller har et konkret nedbrud.

”Det er omkring tre ud af fire kunder, som nu er kommet på. Vi kan bare se, at der er større og større interesse for at lave aftaler om support af kunderne på den måde”, lød det fra driftsdirektør Morten Krusborg, der også peger på, at kunderne i øjeblikket i stor stil omfavner brug af præcisionsteknologi.

”Det er et område, som vi arbejder rigtig meget på med særskilt afdeling til at følge det og følge op hos kunderne. I øjeblikket tjener vi ikke penge på det, men på sigt er det selvfølgelig meget interessant for os og for kunderne. I starten kunne det lyde som noget, der kun var for den store landmand, men vi har fundet en balance i programmet og vores organisation, så vi kan supportere alle typer kunder indenfor præcisionsudstyr”, sagde han endvidere.

I weekendens papirudgave af avisen kunne du læse mere om, hvordan Semler ser på 2021 midt i corona. Vores betalende læsere kan klikke sig ind på vores epaper via dette billede:

Agritechnica så småt startet

Ja, det er måske lidt af en journalistisk stramning at begynde at snakke om, at Agritechnica er gået i gang. Det er jo først til november - og så er det lige corona og alt det der. Men nyhedsstrømmen er officielt i gang. Ploeger sendte forleden et billede med en ny firehjulet gyllenedfælder, der lægger sig midt i rækken af deres ellers tre- og fem-hjulede modeller.

Se her:

Nu producerer hollænderne både 3-,4- og 5-hjulede gyllenedfældere

Sker i ugen: AgroWeb

Denne uge er som sagt helliget AgroWeb, som er vores egen digitale messe, nu hvor vi ikke kunne komme på fysisk Agromek. Her kan du klikke dig rundt mellem 100 forskellige produkter og følge en række indlæg fra vores studie eller ude fra udstillerne i løbet af tirsdag til torsdag.

Fra maskinverdenen byder Hardi eks. på en gennemgang af sine produkter og ikke mindst den nye Aeon trailersprøjte – og lur mig om Scantruck ikke har en ny læssemaskine med, når du kan møde dem tirsdag formiddag.

En lille smagsprøve for tirsdagen her – klikker du videre på billedet, så er det enkelt at bladre rundt mellem begivenhederne og få adgang.

Glem heller ikke at følge med, når Fremtidens Landmand kåres onsdag med en tale fra L&F’s direktør Anne Arhnung.

Selvom vi selv er dybt involveret i AgroWeb, så er der selvfølgelig også en verden udenfor. Valtra slutter ugen af med en pressebriefing, hvor der loves nyt indenfor Valtras portefølje af løsninger og fejring af Valtras 70 år som traktorproducent i det finske.

God uge – vi ses på AgroWeb.

Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Emneord Agroweb 2021

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.