Fremtiden er online

Papirsedler med udførte arbejdsopgaver skal afløses af online-systemer til registreringer af udførte opgaver i markbruget på Svenstrup og Giesegaard Landbrug I/S i fremtiden.

Selvom teknikken er en stor hjælp i driften af Svenstrup og Giesegaard Landbrug I/S, så er der stadig en række områder, hvor Henrik Severin mener, at ny teknologi kan være til hjælp i fremtiden.

»Vi har ikke digitaliseret vores dræn. Det er et mål for fremtiden.

Derudover arbejder vi på at få lagt linjer ind for samtlige foragre, så alle kørende enheder er kodet på forhånd, så man blot skal vælge maskinens bredde, inden man kører ind på marken. Men det er en stor mundfuld, og det tager nogen tid at komme dertil,« siger Henrik Severin.

Når det er på plads, er det målet, at han kan køre efter tildelingskort, og at systemerne arbejder online.

Foreløbig har han dog prioriteret kodningen til de foragre og skel, der grænser op til randzoner og miljøfølsomme områder, så han er helt sikker på, at der ikke ved en fejl bliver gjort indhug i disse arealer.

Online-registreringer

»Målet for 2016 er, at vi får lavet tildelingskort, hvor gødning omfordeles fra forageren til resten af marken. Kigger vi længere frem, forestiller jeg mig også, at vi kører med elektronisk udstyr, der kan styre arbejdsdybden på eksempelvis harven og såmaskinen i forhold til, hvordan forholdene er på den pågældende lokalitet,« siger Henrik Severin.

Han er samtidig sikker på, at de inden for de kommende år vil lave en opgradering af det elektroniske udstyr på køretøjerne, så de kommer til at arbejde online.

»Indtil videre arbejder vi med papirsedler, som traktorførerne afleverer til mig, når de har udført en opgave. Det fungerer godt og er sikkert. Men der er da ikke tvivl om, at vi i takt med at vi får indarbejdet den ny teknologi vil kunne spare tid ved, at alle registreringerne foregår online,« siger Henrik Severin.

»Man skal dog også gøre sig klart, at man kan komme langt med den teknik, man har. For eksempel kører vi med en sprøjte, med markedets bedste bomstyring, og hvor der kun er 25 cm mellem dyserne. Det gør, at vi kan køre med bommen i 35 cm højde, og at vi sikrer en god effekt, da præcisionen øges samtidig med, at risikoen for vindafdrift reduceres betydeligt,« tilføjer han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle