Ungdommen til landbruget: Tak fordi I tager os med på jeres bæredygtighedsrejse

Af Marie-Louise Boisen Lendal og Iben Krog Rasmussen, stiftere af Tænketanken Frej 

I fredags marcherede unge over hele verden for, at de nuværende politikere og erhvervsledere tager ansvar og handler, så klimaaftrykket reduceres. Vi unge vil tage ansvar for den klode, vi skal overtage, men vi kan ikke gøre det, uden at I nuværende magthavere lytter og handler.

Det har fødevareerhvervet gjort. I de forgangne uger har Danish Crown, Arla Foods og nu også Landbrug & Fødevarer lanceret deres bæredygtighedsstrategier, hvor de sætter konkrete mål for, hvordan fremtiden for fødevareerhvervet ser ud. Og den ser klimavenlig ud. Branchen vil nemlig reducere deres CO2-aftryk med 30 pct. inden 2030 og være helt CO2-neutral i 2050. Det er ekstremt ambitiøst. Samtidig løftes sløret for, at de også er klar til at arbejde for at sikre bedre natur, miljø og dyrevelfærd. Det er rigtig gode tegn. Vi glæder os til at se de konkrete målsætninger for, hvor langt de vil nå hermed. Vi skal nemlig huske på, at det ikke kun er klimaet, hvor der er behov for et bæredygtighedsløft. Der skal tænkes helhedsorienteret.

Landbruget i førertrøjen

Fødevareerhvervet har ikke i dag de vises sten for, hvordan de skal nå i mål med at blive CO2-neutrale, men det er også okay. Så længe alle sejl sættes ind for at finde løsningerne hurtigst muligt. Landbruget har taget førertrøjen på og sagt, at de har hørt ungdommen – de skal nok tage lederskabet, og så må vi alle arbejde sammen med erhvervet om at nå deres ambitiøse målsætninger.

Landbrugets udmelding kommer midt i en tid, hvor erhvervet er økonomisk hårdt presset. Det kan derfor måske for nogle landmænd virke som et hårdt stød, at de ud over røde tal på bundlinjen også skal tænke i at reducere klimaaftrykket og øge biodiversiteten. Vi vil i stedet sige, at det ikke kan komme mere belejligt.

Fremtidens succesfulde virksomheder er nemlig de virksomheder, der ikke kun arbejder for at tjene penge, men som bidrager til en mere bæredygtig verden. Carlsbergs bestyrelsesformand har engang udtrykt det som de tre p’er: profit, purpose, planet. Man kan ikke drive virksomhed uden at indtænke alle tre elementer. I Morten Albæks bog: ’Ét liv, én tid, ét menneske’ skriver han om en undersøgelse blandt USAs største børsnoterede virksomheder, der finder, at formålsdrevne virksomheder (virksomheder, der organiserer sig omkring et større moralsk formål) over en 15-årig periode giver et afkast til deres aktionærer, der er 14 gange højere end den gennemsnitlige virksomhed. Du driver dermed god forretning, når du gør noget godt for omverdenen.

Vi glæder os til at følge jer på rejsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle