Valtra T202 Direct prøvekørt

Valtra er blevet mere moderne med sin nye trinløse transmission, også selvom føreren til tider selv må skifte mellem de fire køreområder. Max Madsen har prøvekørt.

Den nye trinløse Direct-transmission fra Valtra er et stort skridt væk fra de tidligere modellers mekaniske gearskift. Ud over at gøre det lettere at tilpasse traktorens fart og omdrejninger til forskellige arbejdsopgaver, er transmissionen også interessant, fordi den er anderledes i forhold til konkurrenterne fra Tyskland og Østrig.

Direct-transmissionen er udviklet af Valtra selv, og kører sin egen vej. Dens fire mekaniske køreområder, A, B, C og D, er ikke unormale. Det har flere af konkurrenterne også, men at føreren til tider selv skal skifte imellem dem, opleves som en stor forskel i forhold til andre mærker.

Almindeligt markarbejde kan foretages uden at skifte væk fra B-køreområdet. Ved transport skal der derimod startes i C og skiftes til D ved omkring 20 km i timen. Traktoren klarer selv skiftet, men man mærker det som et kort ophold i trækkraften.

Nem at gå til

Valtra'en er ikke ændret, hvis der ses bort fra transmissionen. De har formået at udstyre traktoren med trinløs transmission, uden at give kabinen en avanceret traktorcomputer, og et nyt kørehåndtag at vænne sig til, hvilket er en fordel for førere der er vant til en simpel kørestil.

Flere af transmissionens indstillinger kan foretages på knapper. Eksempelvis frem-, og bakforhold, aggressivitet og økonomikørsel. Det er let at gå til. Bliver man mere specifik, må man dykke ned i nogle menuer i det lille display i armlænet, og her mangler der hjælpetekster.

Læs mere

hele testen kan du læse i fagmagasinet MARK nr. 1/2010, der udkommer i denne uge.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle