Hurtig indsats er vigtigst mod Digital Dermatitis

Hver ko med digital dermatitis koster 1.800 kroner i produktionstab og meromkostninger.

Udfordringen med Digital Dermatitis er langtfra løst.

»Vi ser faktisk en større forekomst af digital dermatitis i dag end tidligere. Digital dermatitis blev opdaget i 1960, og vi håndterer det stadig mere eller mindre som dengang«, sagde Arturo Gomez, ph.d., dyrlæge og leder af det amerikanske mineralfirma Zinpos kvægforskning, da han tidligere i år gæstede Danmark.

»I det nordlige, kølige klima ser vi som et gennemsnit, at 40-50 procent af alle køer har mindst en veletableret klovlidelse.

Mange mælkeproducenter accepterer 20-30 procent digital dermatitis i besætningen, selv om det faktisk er muligt at komme markant længere ned gennem en målrettet indsats«, uddybede han.

Koster 1.800 kr.

Et tilfælde af behandlingskrævende digital dermatitis koster i gennemsnit 1.800 kroner i tabt ydelse, dårligere foderudnyttelse, ringere reproduktion, for tidlig udsætning samt øgede lønomkostninger, vurderede Arturo Gomez.

Og hvad gør man så, hvis man vil nedbringe digital dermatitis til et acceptabelt niveau tæt på fem procent i besætningen?

»Digital dermatitis skal behandles hurtigt og præcist gennem en systematisk indsats, for så dør treponemabaktierne. Ellers muterer de eller går i dvale", siger Arturo Gomez.

Han vurderer, at en målrettet indsats med faste og effektive rutiner kunne bringe forekomsten af digital dermatitis markant ned til to til fem procent.

Læs meget mere om Digital Dermatitis i det nye nummer af fagmagasinet KVÆG, der udkommer i næste uge.

Faktaboks

Fempunktsplan mod Digital Dermatitis

  • Ekstern smittebeskyttelse for at beskytte bedriften
  • Intern smittebeskyttelse for at beskytte de enkelte dyr og dyregrupper
  • Tidlig identifikation, registrering og behandling af kliniske tilfælde
  • Hyppig klovdesinfektion som forebyggelse
  • Sæt mål for klovsundheden - og følg op

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.