Rådgiver: Glem nu ikke, at du høstede tørre majs i år
Flere steder blev majsen høstet med for høj tørstofprocent. Måske er der behov for flere frisk-analyser i 2020, spørger kvægrådgiver.

Af Anette Østergård, kvægrådgiver, KvægXperten

Der er efterhånden kommet mange analyser retur på årets majs.

Målet for tørstofprocenten i majs til helsæd er i niveauet 32 til 34 pct. Der er på landsplan udtaget godt 1.500 majsanalyser, og den gennemsnitlige tørstofprocent er på 34,8 pct. med en variation fra 30,8 til 38,8 pct. - det betyder, at der er taget forholdsvis mange majs, hvor tørstofprocenten er blevet højere end ønsket.

Stabiliteten i majssiloen bliver ofte ringere, når majsen er tør, og hvis majsen først tages, når de er blevet halvvisne, så falder fordøjeligheden i selve planten. Ædelysten er også dårligere i visne majs end i dem, der er taget grønne.

Prognose holder stik

Der blev i KvægXpertens store område fra Vestervig i vest og Hals i øst kun udtaget nogle få friske majsprøver til vurdering af høsttidspunkt.

Pas på: Ensilagen kan indeholde grimme overraskelser Kvæg Lørdag 30. november 2019 · 07:11

For de få prøver, der blev taget, ser det faktisk ud til at prognosens forudsigelse holdt stik – måske med en lidt hurtigere udvikling end forventet. Har man ’bare’ brugt klemmemetoden, tyder det på, at der i 2019 skulle være mere end en enkelt dråbe saft i kernerne midt i kolben, ved ønskede 32 procent ts.

Det er et spørgsmål, om vi næste år til majshøst kan huske, ’hvordan’ vores majs var ved høst i 2019, hvor tørstofprocenten endte højere end ønsket – måske skal vi prøve med nogle flere frisk-majs prøver i 2020?

Læs flere praktiske tips til kvægbedriften i det nye nummer af fagmagasinet KVÆG, der udkommer i næste uge.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.