Belgiske forbrugere får bonusinfo om landmanden

Den internationale supermarkedskæde Carrefour forsyner deres kunder med detaljerede informationer om, præcis hvilke producenter kødet kommer fra.

Hvis man i Belgien lægger en pakke kød fra Carrefour Quality line i indkøbskurven, får man nu lov til at se, hvor dyret, man skal til at sætte gaflen i, er vokset op. Hver pakke kød i Carrefour Quality Line er udstyret med en QR kode, som kunderne kan scanne og se, præcis hvilken landmand, kødet kommer fra. Det vil ofte indebære en video, som fortæller landmandens historie og viser hans bedrift. Carrefour samarbejder med omkring 850 leverandører af kød i denne ordning.

»Vi betaler de omkostninger, der er forbundet med sporingen, så det kræver kun lyst og engagement for producenten til at være med«, siger Carrefour Belgiens direktør for PR, Baptiste van Outryve.

Fødevaresikkerhed og kendskab til dagligvarers bagland har høj prioritet for den moderne forbruger over hele verden. Det oplyser Forbes bl.a. i en analyse fra december, og det er de tendenser, der får Carrefour til at prøve det nye tiltag af. Flere dagligvarekæder i Danmark har også taget bestik af udviklingen, og i Rema 1000 kan du købe pålæg og andre ferske svinekødsprodukter, hvor du på forsiden af pakkerne kan se, at de stammer fra ”Peter og Lene ved Give”.

Kender hvert eneste dyr

Men ud over den enkelte producent kan Carrefour spore hver eneste pakke kød tilbage til præcis det dyr, som har måttet lade livet for en pakke kyllingebryst for eksempel. Om det er kylling K1300, K1301 eller K1302, kan dagligvarekoncernen spore, præcis hvilke pakker der indeholder kød for hvert af dyrene.

»Vi har valgt ikke at oplyse koden for hvert enkelt dyr til forbrugeren endnu, selvom vi kunne. Vi mener, at for megen information forvirrer forbrugeren mere, end det gavner«, forklarer Baptiste van Outryve

100 pct. træfsikkerhed

I en krisetid med udbrud af sygdomme blandt slagtedyr vil sporingsfunktionen også give forbrugeren en ekstra tryghed.

»Ved sporingen kan vi garantere vores kunder, at de kun køber kød fra raske dyr«, siger Babtiste van Outryve.

Den funktion gjorde Carrefour Belgien brug af tidligere i år, hvor det belgiske kødpakkeri Veviba blev afsløret i at sælge råddent kød af de belgiske myndigheder.

»Det var, inden vi havde QR koder på pakkerne, men vi lod alle bekymrede kunder sende pakkenummeret på det kød, de havde købt af os, og så sendte vi dem en detalieret oversigt over, hvor kødet stammede fra«, siger Baptiste van Outryve.

Fremtidsmuligheder

Carrefour samler de enorme mængder data gennem blockchain teknologi, der er en meget præcis type dataindsamling beskyttet imod manipulation. Det giver virksomheden en række muligheder for at vise, hvilke informationer, de kan tilbyde kunderne i fremtiden, f.eks. hvis man som forbruger ikke bryder sig om at fylde mavesækken med kød, der er blevet fodret med GMO-produkter eller er blevet behandlet med bestemte lægemidler, så ligger Carrefour inde med disse oplysninger allerede.

Faktaboks

Carrefour Quality line

  • Quality Line blev startet for 25 år siden med en linje af brødprodukter. Siden er der kommet næsten 500 produkter med i varemærket, der sælges i Carrefours butikker rundt om i hele verden. Det varierer fra land til land, hvilke produkter man finder i Carrefour Quality Line, da varerne ofte er lokalt produceret for at opretholde høj kvalitet. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle