Farvel til DLG’s årelange og million dyre hovedpine

Investeringen i Kongskilde gik fra at være galant redning af en dansk kronjuvel til at være en udskældt og upopulær sten i skoen. Denne uges salg slipper DLG fri af åget - og skaber helt nye muligheder.

ANALYSE: Det var dansk - og det var dyrt.

DLG’s topchef, Kristian Hundebøll, lagde de hårde facts åbent frem, da han kommenterede det længe ventede salg af Kongskilde mandag.

»Det har kostet DLG små 800 mio. kr. at være hovedaktionær i selskabet siden 2007,« konstaterede han åbent.

Immervæk noget af en bedrift for et selskab, der omsatte i omegnen af 1 mia. kroner årligt på maskin-aktiviteterne.

Alligevel har salget til den italienske gigantkoncern CNH Industrial, der ejer brands som New Holland og Case IH, medført, at der faldt en gigantisk sten fra DLG-bossernes skuldre.

Der er et DLG før og efter salget af Kongskilde. Og selv om man nu endeligt kan indkassere det gigantiske minus, så skaber frigørelsen fra maskinproducenten også afgørende, nye muligheder for grovvarekoncernen.

Tålmodige ejere - sådan da

Siden det officielle salgsskilt blev sat op foran Sorø-selskabet for tre år siden, har meldingen været, at DLG var ’tålmodige ejere’. Man havde ikke travlt med at skyde koncernen af til den første den bedste, men ville selv udbedre K3’erne i håb om en bedre pris.

Siden har Kongskilde kostet enorme ressourcer. Ikke kun økonomisk, men også på direktionsgangen. Redningsplaner har skåret og skåret, flyttet produktion til udlandet, gennemført lean-planer, skiftet ledelse, strategi og meget, meget mere.

Men hver gang har krisen på landbrugsmaskiner vist sig at være værre end selv de mest dystre prognoser. Det har gjort det noget nær umuligt at få en rentabel forretning ud af Kongskilde.

Trods meldinger tidligere i år om, at ’forretningen nu står snorlige’, kommer Kongskilde også i år ud med et underskud, lød meldingen mandag. Dermed er det faktisk ikke lykkedes at få datterselskabet helt på højkant.

Alligevel blev den uskønne datter solgt til italienerne nu. De præcise årsager til timingen er formentlig en blanding af udsigterne til yderligere forbedringer eller forværring - og så interessen fra køberen.

 

Et helt nyt DLG

Imens står et helt nyt DLG tilbage. Kristian Hundebøll har leveret på sin meget omtalte fokuserings-strategi, der skulle fjerne dødvægten i form af haltende og nicheprægede investeringer i alt fra syltede agurker til telefoni.

Kongskilde var det altafgørende frasalg. Selv om maskinerne kun fyldte omkring to procent af koncernens omsætning, udgjorde den i omegnen af 15 procent af gælden.

Hvad DLG indkasserede i salgspris er dermed langt fra det eneste afgørende. For DLG’s finansdirektør, Kim Balle, kan nu gå til bankforbindelserne med nogle langt pænere nøgletal.

Gælden er med et slag mindsket mærkbart, og dermed følger lavere gearing og højere soliditet.

Netop dette var vigtigt for DLG, der har som mål at vokse et par afgørende procentpoint på egenkapital de kommende år fra det forholdsvis lave 23,1 procent efter 2015.

Her ligger den egentlige gevinst for grovvarekoncernen. Nu bliver det så op til DLG at vise, at man kan komme fremad langt hurtigere uden Kongskilde-stenen i skoen.

Faktaboks

Kongskilde solgt til CNH Industrial

  • DLG sælger Kongskildes agrodivision til italienske CNH Industrial, der producerer New Holland og Case IH.
  • Koncernen beholder foreløbig Kongskildes aktiviteter på kornhåndtering og industrimaskiner, der giver overskud.
  • Salget forventes gennemført per 1. januar 2017 efter godkendelse fra myndighederne.
  • Parterne ønsker ikke at offentliggøre salgsprisen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle