Giganterne vil være helt og aldeles globale

De kaldes ikke uden grund globale giganter. For størrelsen på verdens mægtigste slagterier, mejerier og traktorfabrikanter er så vilde, at det er svært at begribe.

Endnu er det dog kun de færreste af de enorme selskaber, der reelt er globale. Men kampene på vækstmarkederne udkæmpes i disse år benhårdt. For når væksten er begrænset i USA og Europa, og forbrugerne bogstaveligt talt er mættede, så handler det om, hvem der bedst og hurtigst bejler til de fremadstormende vækstmarkeder i Asien og Afrika.

En bemærkelsesværdig ting på listen over mejerier, som hollandske Rabobank står bag, er, at der kun for få af de europæiske selskaber var nævneværdig vækst i 2014. Flere, som Nestlé og Danone, oplevede ligefrem tilbagegang. I stedet var det især kinesiske og japanske mejeriselskaber, der stormede frem med to-cifrede vækstrater.

Slagterier med sideben

Det skal nævnes, at man ikke direkte kan sammenligne mellem slagterier og mejerier. På grund af forskel i opgørelsesmetoden er mejerivirksomhederne kun medtaget med den omsætning, de rent faktisk har på mejeri- og mælkeprodukter, mens slagterivirksomhederne også har deres »sidebeskæftigelser« med.

Nestlés samlede omsætning var således på 634 mia. kr. sidste år, og heraf udgjorde de 156 mia. kr. mejeriprodukterne.

Imens er Cargill medtaget med hele koncernens omsætning, der primært består af korn og foder. For at sætte den amerikanske koncerns enorme omsætning lidt i perspektiv, så omsatte hele Mærsk-koncernen for omkring 315 mia. kr. i 2014.

Måler man i antal slagtninger, var WH Group størst i 2013 med 43,3 mio. slagtninger, mens Tyson og JBS var anden- og tredjestørst med Danish Crown som fjerde.

Cargill havde omkring 10 mio. slagtninger i 2013. Koncernen har netop her i sommer besluttet at sælge både primærproduktion af grise samt tilhørende slagteriaktiviteter til JBS for 9,6 mia. kr.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle