Grøn og gul jubilar fejrer 175 års jubilæum

Hvad enten John Deere bruger deres 175 års jubilæum til at kigge frem eller tilbage, er det en blanding af stolte traditioner, en solid position, og spændende vækstmuligheder der omkredser førerkabinen.

Maskinfabrikanten John Deere, der er en af verdens største, har 175 års jubilæum. Fra positionen som markedsleder i flere lande inden for blandt andet traktorer kan mærket både se tilbage på en stolt historie og fremad på en lovende fremtid.

I 2011 nåede nettoindtægten 2,8 mia. US dollars, og John Deere blev samtidig kåret som et af verdens 100 bedste brands.

»Den økonomiske krise har været god for os, for der er trykt dollars. Det har hævet afgrødepriserne, sænket dollarens styrke og givet os et rekordsalg,« forklarer mærkets direktør for strategisk kommunikation, Greg T. Derrick, til LandbrugsAvisen, på selskabets hovedkvarter i Moline, Illinois, USA.

John Deeres maskiner er repræsenteret i 18 lande, og mærket ser lige nu store vækstmuligheder i Mellemøsten, Rusland og Europa.

Der er for nylig bygget fabrikker i Indien, Kina og Brasilien. Samtidig er produktionskapaciteten af mejetærskere og traktorer i Nordamerika øget, da det ifølge Greg T. Derrick er dér, pengene skal tjenes lige nu.

Plov i stål og træ var starten

Da stifteren, beslagsmeden John Deere, levede, fandtes ingen traktorer. Det var i stedet hesteploven med muldplade i poleret rustfrit stål, som han opfandt i 1837 i Grand Detour, Illionis, som startede succesen.

Den kunne nemlig forvandle prærie til frodig landbrugsjord uden ustandselig at skulle skrabes ren, som de traditionelle plove skulle.

Salget eksploderede, da John Deere flyttede til et større værksted i byen Molline, og i 1849 byggede hans 16 medarbejdere 2.136 plove.

John Deere døde i 1890, og først 28 år senere, i 1918, kom traktorer ind i billedet med købet af traktorproducenten Waterloo Boy.

Kort tid efter blev traktorer den største aktivitet.

I dag er John Deere på flere markeder næsten full line-leverandør af maskiner. Vejen hertil er ofte sket ved at opkøbe andre mærker. Eksempelvis den hollandske sprøjtefabrik Horst, hvor der produceres trailersprøjter til blandt andet Danmark.

Tilbyder bred palet

John Deere beskæftiger godt 60.000 medarbejdere på i alt 64 fabrikker og producerer, ud over traktorer, mejetærskere og trailersprøjter, også selvkørende sprøjter, finsnittere, plæne- og golfmaskiner, skovmaskiner, entreprenørmaskiner og redskaber. Sideløbende udvikles elektroniske værktøjer, der gør det lettere at drive landbrug. Senest med deres FarmSight-løsninger, der beror på trådløs dataudveksling imellem maskiner og bruger.

For at sikre sig stærke forhandlere med specialiserede sælgere har mærket gennemtvunget en omorganisering af forhandlernetværkerne imod færre men større selvejende enheder. En struktur der har passet godt på eksempelvis hjemmemarkedet i USA, men været udfordrende at oprette i Danmark.

John Deere var det mest solgte traktormærke i Danmark i 2008 og 2009 og har de to seneste år ligget som nummer to.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle