M7 med 170 heste og trinløs transmission skal åbne døren til Europa

Med en helt ny europæisk bygget traktorserie på op til 170 hestekræfter vil japanske Kubota bedre ind på det europæiske marked.

Den lever op til de strenge Stage IV emissionskrav, den fås med trinløs transmission, og isobus-terminalen har avancerede funktioner. Navnet er M7 og er Kubotas nye svar på en traktor til det europæiske marked. Faktisk skal traktoren sammen med nye redskaber i Kubotas egne farver være med til at hjælpe den japanske traktorproducent ind på det europæiske marked.

M7 består af tre modeller, der yder henholdsvis 130, 150 og 170 hestekræfter. Det er et stort skridt op for traktorproducenten, der indtil nu har måttet nøjes med M135GX-modellen med 135 hestekræfter.

Motoren er på 6,1 liter - Kubotas egen i øvrigt, og den overholder Tier 4F/Stage IV-kravene via et lignende koncept som også John Deere har valgt. Det betyder en SCR-katalysator med tilsætning af AdBlue, dieselpartikelfilter samt recirkulering af en del af udstødningsgassen.

Gevaldigt hop i kabinen

Noget er det mest spændende er dog kabinen, der har et helt nyt armlænskonsol, som i langt højere grad end M-GXserien minder om andre vesteuropæiske traktor-mærker. Her er der også mulighed for en isobus-kompatibel terminal og elektronisk betjente hydraulik-udtag - blot for at nævne nogle af forbedringerne i forhold til den mindre M-GX-serie.

M7 består af tre varianter: Standard, Premium og Premium K-VT. Vælger du standard-traktoren, må du undvære terminal, de elbetjente udtag og selve kørehåndtaget er også anderledes. Du må også nøjes med et open-center hydrauliksystem med 80 liter pr. minut.

Premium-udgaven, derimod, giver dig disse funktioner plus et lukket-center hydraulik. En syv tommer terminal er standard, men du kan også tilvælge en større 12 tommer skærm i stedet, der bag indpakningen er Kvernelands isomatch Tellus-skærm. Kubota ejer Kverneland, og derfor har koncernen lånt denne terminal fra Kvernelands Mechatronic-fabrik, der også har udviklet motorstyringen til traktoren.

Premium K-VT står for udgaven med trinløs transmission. Helt præcist hvordan denne transmission er opbygget, foreligger der ikke informationer om, men sikkert er det, at du kan vælge denne type frem for den 24 trins semi-powershift-transmission med seks grupper.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle