Sælger alle slagtedyr via Facebook

Salg af kød og eventuelt også avlsdyr via Facebook og betaling via MobilePay kan være den nemme og effektive løsning, hvis en gårdbutik er for meget, og den traditionelle slagteriafregning er for lidt for prima oksekød.

Det er Jens Thaysens erfaring efter i en årrække at have solgt alle sine Limousine-slagtedyr fra Stenbjerg Limousine og sin fars fra Vinding Limousine, i alt 13 til 15 slagtedyr årligt. Derudover bruger han også Facebooksiden ’Stenbjerg Limousine’ til at fortælle om livet på bedriften ved Østbirk med limousine samt udbyde avlsdyr til salg.

»Jeg lægger noget op hver uge på Facebook. Det kan være nyheder fra bedriften om f.eks. dyrskueresultater, små videoer, et fagligt indlæg om f.eks. fluestik eller en sommerhilsen. Navnekonkurrencer, når der fødes en kalv, er også populære og gode til at skabe aktivitet«, forklarer Jens Thaysen og understreger, at mindre aktivitet på Facebook, end han præsterer, også rækker til en profil og salg af kød den vej rundt.

»Jeg gør det først og fremmest, fordi jeg synes, det er sjovt, og fordi jeg hygger mig med at finde på indlæg. Det, tror jeg, er vigtigt for at skabe liv på siden. Man skal ikke lave en profil udelukkende for at sælge sit kød nogle få gange årligt. Langt de fleste af dem, der køber kød, er nogle, der følger vores facebookside. Aktiviteten er også vigtig af den grund, at der hele tiden skal findes nye kunder, for der vil altid være nogen, der falder fra«.

Foto og video laves med smartphonen, og indlæg postes lige omkring aftensmadstid - for det er først på aftenen, at mange har tid til at være på Facebook.

Foruden at være limousineavler og familiefar med hustru og tre døtre er agrarøkonomen Jens Thaysen også kvægbrugsunderviser på Bygholm Landbrugsskole, hvor han desuden også arbejder med PR og markedsføring.

Mens selve pasningen af limousinerne mest klares af Jens Thaysen, er salg og Facebook i langt højere grad et fælles familieprojekt.

Indlæg kan boostes

Når der et slagtedyr klar, laves der et opslag på bedriftens facebookprofil, og desuden sendes der også sms’er ud til eksisterende og interesserede kunder. Men alt slås først op på Facebook, fordi Jens Thaysen gerne vil vænne kunder, interesserede og Stenbjerg Limousines 957 ’venner’ til, at det er her, det sker.

Slagtedyrene sælges i ottendedele á ca. 40 kg, og kniber det undtagelsesvist med at få solgt et helt dyr, har Jens Thaysen mulighed for at booste et indlæg ved at betale Facebook 200 til 300 kroner for at præsentere det for udvalgte profiler i f.eks. lokalområdet.

Slagteren pakker og mærker kødet, hvorefter det afhentes af kunderne. Betalingen sker ved afhentning via MobilePay.

»Det er rigtig vigtigt at være ærlig. Jeg gør en del ud af at forklare kunderne, at når man får 40 kg, så skal man være indstillet på, at der også er nogle kg suppeben og andre knap så ’kurante’ kødstykker med. Derfor er det også vigtigt, at man ved noget om kødet og udskæringerne og kan vejlede kunderne«, påpeger han.

Mod et tillæg på fem kroner kan kødet vakuumpakkes, hvilket bliver mere og mere populært.

Afsætningsmæssigt er salget lettest i foråret samt til nytår, hvor folk gerne vil have godt kød.

Han er aldrig brændt inde med kød, og han er aldrig blevet snydt for betalingen.

Lille indsats

»Før brugte vi mund-til-øre og annoncer i de lokale aviser. Vi gør stadig lidt ud af at være kendte i lokalområdet via fritidslivet. Vi deltager også i lokale markeder og holder åbent hus på Stenbjerg Limousine engang imellem, for den personlige relation er også vigtig«, forklarer Jens Thaysen

Han ser på mange måder Facebook som et alternativ til gårdbutikken, bare uden bøvlet med åbningstider og myndighedsgodkendelser. Via Facebook kan kunder og nysgerrige nøje følge med i, hvordan dyrene har det

»Det her er noget nemmere at administrere«, konstaterer han og skønner, at slagtedyrene indbringer ca. 5.000 kroner mere end ved alm. slagtning

»Det er en forholdsvis lille indsats, der på den her måde skal til for at hive den merværdi hjem. Det giver stadig ikke et kæmpe overskud, men der er lidt betaling for pasningen og en lille buffer at stå imod med.«

Han ser ikke bare masser af muligheder i at sælge sit kød på denne måde, men også et stigende behov for at få fremhævet og markedsført kødkvægsproducenternes særlige kvalitetskød.

»Tørken kan føre til, at antallet af slagtedyr øges markant resten af året. Det gælder både konventionelle og økologiske mælkeproducenter og kødkvægsfolk. Det vil presse priserne i det traditionelle afregningssystem. Derudover er krydsningskalvene fra mælkeproduktionen ved at få et omfang og et salgskoncept, så det også presser de rene kødracer. Det vil blive sværere for især de mindre producenter at afsætte kødet til en rimelig pris. Men der er et stigende marked for lokale produkter og kød, som ikke bare er ’kød’, og det her kan være en måde at nå det marked på. Ingen finder naturligvis en merpris uden at yde noget ekstra arbejde for den. Men på den her måde er det overkommeligt«, slutter han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle