Arla-rival sænker mælkepris: "Der er pres på priserne"

De basale varepriser er under pres, og derfor korrigerer hollandsk ærkerival mælkeprisen i november.

Hollanske FrieslandCampina sænker mælkeprisen for november måned til andelshaverne. Det oplyser mejerikoncernen på sin hjemmeside.

Prisen sænkes fra 0,38 Euro per kilo til nu 0,3725 for den såkaldte garanterede pris. Det svarer til 2,775 kr. pr. kg for novemberprisen.

Dermed kan danske og øvrige andelshavere i Arla bemærke, at det hollandske forspring mindskes. For Arla meldte i sidste uge, at man fastholder prisen i november - selv om man samtidig meldte, at udsigterne for de kommende måneder er negative.

Hollænderne er dog fortsat tydeligt foran, med en garanteret pris på 2,775 kr. pr. kg i forhold til Arlas mælkepris, der lander på 2,62 kr. pr. kg, når man medregner Arlagården Plus, som langt de fleste danske andelshavere deltager i - men uden nonGMO-tillæg.

Helt præcist kan de to priser dog ikke sammenlignes, idet der er forskel i efterbetaling, konsolidering samt fedt/protein-afregning og omkostninger hos de to selskaber.

Derudover fastlægges Arlas mælkepris på baggrund af de allerede opnåede resultater i forretningen, mens FrieslandCampinas garanterede mælkepris består af forventninger til indtjeningen, samt en række konkurrenters, herunder Arlas, offentliggjorte mælkepriser.

Med i FrieslandCampinas novemberpris er således også en korrektion på +0,27 eurocent pr. kg, på grund af, at man har undervurderet konkurrenternes mælkepriser de seneste måneder, skriver selskabet.

I forbindelse med halvårsregnskabets offentliggørelse i august meldte FrieslandCampina, at de mærker stigende konkurrence på især basale mejeriprodukter, men også på det vigtige marked for babyernæring i Asien. Her henter hollænderne en betydelig del af selskabets indtjening.

Emneord mælkepris

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.