Lær af tørken – læg ny grovfoderstrategi

Der skal tænkes risikoafdækning og robusthed i grovfoderproduktionen i et mere varierende klima.Af Frederik Thalbitzer

Knastørre marker og vandingsmaskiner, der skulle flyttes i døgndrift.

Sådan vil mange huske 2018. Danske mælkeproducenter bør tage ved lære af det foranderlige vejr. Det var et af budskaberne i beretningen på kvægkongressen i Herning mandag.

»Der er ingen tvivl om, at både regnen i 2017 og tørken i 2018 sætter fokus på, at vores grovfoderstrategi skal være mere alsidig, så vi i højere grad har forsikring mod vind og vejr.

Der skal tænkes risikoafdækning og robusthed i et mere varierende klima – både i planlægningen på vores bedrifter og i innovationen«, siger Christian Lund, formand for Landbrug & Fødevarer Kvæg.

Regler og faglighed

Sommeren har også med al tydelighed vist, at regler og faglighed ikke altid går hånd i hånd, bemærkede han.

»Det står klart, at mange af de regler, vi er underlagt som landmænd og kvægbrugere, ikke giver meget mening når naturen folder sig ud som den har gjort i de seneste år. Der er i den grad brug for, at vores faglighed bliver bragt i spil, i stedet for dato-tyranni«, siger han.

Christian Lund mener, at både kvægbruget og myndighederne skal være åbne over for andre måder at overvåge arbejdet i marken på – for eksempel med automatisk monitorering.

»Det kan hjælpe den omhyggelige kvægproducent med at få gevinst for det gode landmandskab, der udnytter ressourcerne bedst muligt«, siger han.

Sekscifret tab

Tørken var i høj grad med til at forringe økonomien i kvægbruget i 2018.

Alt i alt vurderes tørken, baseret på 426 regnskaber, foreløbigt at have kostet de konventionelle mælkeproducenter 400.000 til 500.000 kr. i gennemsnit. De økologiske bedrifter blev ramt hårdere. Her vurderes tørken at have kostet mellem 700.000 og 800.000 kr. i gennemsnit.

Emneord Kvægkongres

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.