Ledelse: Undgå den fortabte prins ved systematisk oplæring

De fortabte medarbejdere ofte et symptom, der skyldes dårlig kultur omkring oplæring i bedriftens arbejdsgange.

Af René Nygaard, kvægrådgiver, KvægXperten

Du ønsker selvstændige medarbejdere, der selv kan tage initiativ og holde sig i gang med de daglige pligter, men dine medarbejdere hænger i røret, så snart en opgave er fuldført for at spørge, hvad næste opgave er.

Det kan også være, at vedkommende spørger efter råd til prioriteringen af de følgende opgaver, eller spørger for 117. gang, om de nyfødte kalve skal have råmælk med sutteflaske eller sonde. Billedet af den fortabte prins eller prinsesse er skabt, og den nye medarbejder bliver aldrig selvstændig - til stor irritation for sine kolleger og dig som arbejdsgiver.

De fortabte spiller en rolle, der beskytter dem. Det er lettere at spille dum og uvidende end at få skæld ud for fejl. Derfor er de fortabte medarbejdere ofte et symptom, der skyldes dårlig kultur omkring oplæring i bedriftens arbejdsgange.

En nyansættelse begynder, inden du skriver jobannoncen. Brug noget tid på at få lavet en arbejdsbeskrivelse og nogle målsætninger for den nye medarbejder, uanset om det er en tidligere medarbejder, der skal erstattes, eller om det er en ny stilling, du vil oprette. Forarbejdet vil hjælpe dig med en klar tekst uden floskler og banaliteter. Du bliver skarpere til at stille de rigtige spørgsmål til dem, der ansøger stillingen.

Den nye medarbejder får også en følelse af, hvad du forventer udover at kunne passe et arbejde. Det medvirker til at få en plan for oplæring på de områder, som medarbejderen ikke er så stærk i, for du kan ikke forvente at kunne ansætte en supermand, der kender alle procedurer på din bedrift. På de områder, hvor oplæringen skal foretages af andre end dig selv, kan du få talt om oplæringen i god tid, så der er klarhed over arbejdsgangen. En sikker vej til en fortabt medarbejder er usikkerhed i arbejdsgange, der skyldes forskellige forklaringer fra driftslederen og ejeren.

Afstem jævnligt dine forventninger til den nye medarbejders udvikling. Vær sikker på, at medarbejderen ved, at du følger arbejdet, og lad medarbejderen vide, hvilke opgaver, der er løst korrekt eller specielt godt og brug dem som eksempel på, hvad du ønsker af medarbejderens arbejde på andre områder.

Hjælp din nyansatte til at få styr på de daglige rutiner, lad den nye medarbejder koncentrere sig om løsningen af kerneopgaverne og tag selv det ”løse”. Når medarbejderen selvstændigt kan prioritere de daglige og ugentlige opgaver korrekt, så evner medarbejderen bedre at håndtere ”løse” opgaver, uden tidsplanen skrider.

René Nygaard, KvægXperten skriver en artikelserie om ledelse til Kvæg Plus.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.