Arla: Plantedrikke er en fremtidssikring, ikke en trussel

Hej Hanne. I har i Arla lige lanceret tre plantedrikke, men hvordan ser markedet for plantebaserede produkter egentlig ud?

Det er helt klart et marked i vækst, og det er en vækst, som vi forventer fortsætter, fordi den er drevet af en række forbrugertrends om bæredygtighed. I starten vil vi fokusere på, at nogle få produkter får succes, før vi spreder os for meget og laver plantebaseret yoghurt eller smør. Langt det største marked lige nu er på plantedrikke.

Hvem er køberne?

De forbrugere, der flytter sig herover, er forbrugere, som gerne vil prøve noget nyt. Der er en lille overvægt af yngre forbrugere og en større andel omkring de større byer, men generelt er det et bredt marked.

Men hvem skal man så presse og stjæle markedsandele fra?

Nu er det jo et marked, der vokser, så vi skal egentlig bare ind og have en andel af den vækst. Så vil det vise sig, om der er nogen af dem, der køber plantebaseret allerede, som flytter sig over til vores produkter. Det vigtigste for os er at komme ind og få fat i det her segment og en del af væksten. Det er derfor, vi er gået ind på det her område. Det er en fremtidssikring af Arla.

Så I kommer ikke til at gå i konkurrence med jer selv?

Egentlig ikke - igen fordi markedet vokser så hurtigt. Faktisk er det sådan, at de, der køber havredrikke, også er store forbrugere af mejeriprodukter. Måske er det bare én i husstanden, der vælger plantedrikke af forskellige årsager.

Så I kommer ikke til at sælge mindre mælk?

Det er klart, at når salget af plantedrikke vokser, tager det gradvist fra mælken. Men det vil det gøre uanset, om Arla er med eller ej.

Hvordan går det så med salget?

Det er stadig lidt for tidligt at sige noget om. Produkterne er først lige sat på hylden. Lige nu kigger vi bare på, om det flytter sig fra køleskabene og til kurven.

Hvad er historien bag det navn - og hvordan udtales det egentlig?

Ha, det var også et navn, der overraskede os, men vi er blevet meget forelskede i det. Jord var en nordisk gudinde, der står for det naturlige, landjorden og naturens power og magt. Det står for det nordiske, som vi vil slå rigtig hårdt på i markedsføringen også uden for Norden. Jeg tænker, at man selv må bestemme, om man udtaler det jørd eller jord.

Faktaboks

Nye plantedrikke:

  • Arla har i maj lanceret tre økologiske havredrikke kaldet Jörd, der er 100 procent plantebaserede.
  • Havredrikkene er produceret på Esbjerg Mejeri, og alle ingredienserne er fra nordiske landmænd. På sigt er planen at få danske leverandører på.
  • Produkterne sælges af Salling Group, Coop og Dagrofa.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle