Banken har glæde af en virksomhedsbeskrivelse

Både for ejer, personale, bank og kreditorer kan en virksomhedsbeskrivelse skabe klarhed.

Som svineproducent er det vigtigt at kommunikere sin strategi for virksomheden ud til både ansatte, pengeinstitut og kreditforening. Det oplever virksomhedsrådgiver Henning Amby, SetFocus, der på det seneste har hjulpet svineproducenter med at udarbejde en virksomhedsbeskrivelse.

"Behovet kan opstå, hvis virksomheden vokser eller for eksempel vil indlede et marksamarbejde med en anden landmand," forklarer Henning Amby.

En virksomhedsbeskrivelse har ikke en fast form, men et organisationsdiagram, fremtidsplaner og aktuelle udfordringer er elementer som kan være relevante at beskrive. Henning Amby laver en virksomhedsbeskrivelse på baggrund af et par møder med ejeren og eventuelt ægtefælle eller driftsleder.

"Jeg lægger strukturen, men det er deres ord der kommer til at stå i virksomhedsbeskrivelsen," fastslår Henning Amby.

En bedrift, der netop havde fået udarbejdet en virksomhedsbeskrivelse, havde god brug for den, da svineproducenten kort efter fik ny bankrådgiver.

"Allerede før første møde kunne den nye bankrådgiver danne sig billede af bedriften, og hvad ejeren ville," forklarer Henning Amby.

En virksomhedsbeskrivelse er ikke statisk men bør ajourføres årligt. Henning Amby mener ikke, at virksomhedsbeskrivelsen kan erstatte en strategiplan, selvom der er visse elementer der indgår begge steder.

"Begge dele kan man opleve som lidt luftige og uhåndgribelige størrelser, men jeg forsøger at holde det på et jordnært niveau," siger rådgiveren, der skønner sit tidsforbrug til omkring 10 timer for at udarbejde en virksomhedsbeskrivelse.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle