Embedsmænd snyder landmænd for støtte

Halvdelen af sager, som styrelsen genoptager, skyldes personlige fejl hos embedsmændene.

Når landmænd får udbetalt for lidt støtte, er det ofte embedsmænd, som har kigget forkert på kort eller i datagrundlaget.

Det viser en netop offentliggjort statistik fra NaturErhvervstyrelsen.

»I omkring halvdelen af de sager, som bliver genoptaget, skyldes det sagsbehandlingsfejl,« skriver NaturErhvervstyrelsen.

I resten af sagerne, som bliver genoptaget, er der kommet nye oplysninger eller regler. Det kan være, at landmanden mangler at give de nødvendige oplysninger - eller at EU har ændret praksis.

Maria Skovager Østergaard, seniorkonsulent hos Landbrug & Fødevarer, roser styrelsen for dens åbenhed.

»Det vil selvfølgelig være rarest, hvis styrelsen ikke lavede sagsbehandlingsfejl. Men disse tal kan forhåbentlig give opmærksomhed på at få rettet disse sager,« siger hun.

Tallene viser også, at det kan betale sig for landmænd at klage, hvis de oplever fejl. I 3,5 procent af de 9000 afgørelser omkring direkte betalinger klagede landmanden. Knapt halvdelen af disse sager blev genoptaget.

Hun hæfter sig ved, at de fleste klager ændres af NaturErhvervstyrelsen og ikke af klagecentret – som landmanden sender klagen til. Det sker kun ved én ud af 200 klagesager om direkte støtte.

Antallet af fejl vil blive reduceret, mener styrelsen. Det skal ske gennem bedre procedurer og bedre uddannelse af embedsmændene. Vejledningerne til ansøgerne skal også forbedres.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle