Fra festmåltid til fodertrug

Hos Adival i Billund har man gjort en fin forretning ud af genanvendelse af rest- og spildprodukter fra levnedsmiddelindustrien. Når de mange kager, kiks og chokolader først har været igennem produktionsanlægget i Billund, bliver de til fodertilskud til blandt andet smågrise.

Det første indtryk, du møder i produktionshallerne hos Adival i Billund, er den sødlige duft af kager, kiks og roulader, der går direkte i dessertmaven. Den sødlige duft kommer fra de mange grå og gule plastkar, som står sirligt stablet i de store lagerhaller. Og man kan dufte præcist, hvad der står opmagasineret i de enkelte afdelinger. Først dufter der af kiks og kagebunde, dernæst af chokolader og til sidst bolsjer.

Hos Adival gør administrerende direktør Søren Christensen meget ud af, at virksomheden lever af at tilføre ny værdi til rest- og spildprodukter fra levnedsmiddelindustrien, som tidligere ofte bare blev kørt direkte til forbrænding. Men i Billund har de specialiseret sig i at genanvende de mange tons spildprodukter, så de igen kan indgå i fødevarekredsløbet.

»I gamle dage på landet var grisene jo en slags skraldespande, som kunne æde alt det overskydende fra husholdningen. Det er jo egentlig lidt det samme koncept, vi kører her. Bare i meget større skala,« siger adm. direktør hos Adival Søren Christensen.

Genbrugskar går direkte ind i produktionslinjen

Adival omsætter hvert år mellem 15.000-17.000 tons restprodukter til fodertilskud. Og hvis man spørger Søren Christensen, er det netop fordi man står stærkt ude hos leverandørerne af restprodukterne, at man kan sikre, at det overskydende fra fødevareproduktionen bliver genanvendt.

»Vi har igennem mange år udviklet et system, som passer godt til vores leverandører. De gule kar kan gå direkte ind i deres produktionslinje.«

Og det er ikke kun i Danmark, at Adival er et kendt navn hos fødevareproducenterne. Faktisk får de også leveret restprodukter fra Tyskland og Sverige. Nye muligheder kunne realiseres, da Storebæltsbroen åbnede i 1998, så virksomheden også kunne begynde af få leveret restprodukter fra de sjællandske slik- og kagefabrikker.

Virksomheden har stor succes med konceptet. I både 2007 og 2008 fik virksomheden status af Gazelle-virksomhed hos Børsen, og i 2019 overtog Vestjyllands Andel, som virksomheden længe har samarbejdet med, 75% af aktierne i virksomheden.

Ifølge Søren Christensen er det ikke tilfældigt, at det netop er Vestjyllands Andel, der er gået ind i virksomheden og har styrket den økonomisk.

»For Vestjyllands Andel har nemlig længe vist en vilje til at ville omstille deres foderproduktion til at kunne tage imod den kagemix, som Adival leverer. Det kræver et fokus på bæredygtighed og en vilje til at ville omstille den foderproduktion, man står med, for at man kan modtage vores produkt. Og det har Vestjyllands Andel fra starten vist en vilje til,« siger Søren Christensen.

Fokus på bæredygtighed vækker vilje til omstilling

Ved Vestjyllands Andel forklarer Torben Jensen, der er produktchef for gris, at det altid har givet god mening for Vestjyllands Andel at bruge kagemix fra Adival i deres foder.

»Det er ikke altid, at restprodukterne fra Adival kan konkurrere med billigt fedt eller hvede i vores foderblandinger. Men kagemixen giver en god smag til foderet, som grisene er glade for. Og sammen med nogle af de andre værdier som for eksempel bæredygtighed, har det altid givet mening for os at bruge de her restprodukter.«

Og hvis grisene er glade for smagen, giver det et godt foderoptag, hvilket betyder glade kunder i den sidste ende. Derfor er kagemixen også populær hos flere foderstofproducenter, selvom det kræver en vis vilje til omstilling for at kunne bearbejde den søde kagemix fra Adival. Men en ting er sikkert: På anlægget i Billund tilføjer Adival ny værdi til varer, der er kommet i overskud i levnedsmiddelproduktionen, og det bliver virksomheden gerne ved med.

Faktaboks

Madspild

  1. Historie: Landmænd og fødevarevirksomheder har altid været gode til at tænke over, at der ikke skal gå noget til spilde.
  2. Madspild: Den tradition bygger L&F videre på med en mangeårig indsats i form af undersøgelser, analyser og oplysningskampagner. Desuden arbejder Landbrug & Fødevarer mod madspild i konkrete projekter.
  3. Motivation: Målet er bestemt ikke afgifter eller udskamning, men at motivere værdikæden til at mindske spildet med nye vaner og tilgange.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle