Fusions-direktøren: Det er jo mig, der skal fyre op under energien

Rådgivningen kan godt lære noget af andre brancher, hvor kunden er kongen, mener Sagros direktør.

»De mest succesfulde virksomheder er dem, hvor chefen tør gå forrest og fortælle, hvad han vil med den virksomhed, han er sat til at lede,« siger Torben Jensen, direktør for Sagro, der for et år siden blev lanceret som fusionen mellem rådgivningsselskaberne Jysk Landbrugsrådgivning og Heden & Fjorden.

Rådgivningsselskabet, der dækker Jylland vest for højderyggen mellem Kongeåen og Limfjorden, kom godt ud af sit første fusionsår med et overskud på 6,7 mio. kr. Så prædikatet godt-i-gang holder i byretten, hvis man da ikke vil bruge ordet succes.

»Jeg tror virkelig på, at en topchefs personlige ledelse er det allervigtigste, når man skal få to forskellige virksomheder igennem en fusion.«

»Vores vision var sådan set ikke en fusion. Visionen var og er, at vi skal stå stærkere og tilbyde en bedre rådgivning. Det handler om at være stor og stærk nok til at kunne tilbyde den bedst mulige rådgivning til vores landmænd. Det kunne vi opnå med en fusion.«

»I chefgruppen har vi gennem de seneste måneder arbejdet med at definere en ny fælles vision, som jeg glæder mig til at leve ud sammen med hele virksomheden. For at det skal lykkes, kræver det naturligvis, at vi formår at omsætte visionen, så den slår rødder i virksomhedskulturen.«

Spørg om hvorfor

Jensens varemærke er fusioner, samarbejde og alliancer på kryds og tværs i landbruget. Opvokset og bosat i det sydvestlige Jylland er han ikke arketypen på en fåmælt vestjyde, og han står gerne på mål for sine visioner om at give landmanden det, han har brug for.

»Som leder af en virksomhed skal man sætte sig det mål, at man vil vinde. Det hjælper ikke noget at gemme sig.

Man skal spørge de ansatte om det berømte why? Altså hvorfor gør vi det her og på den måde, som vi gør. Hvis ikke det giver mening, så skal det laves om«.

»Det bedste er, hvis man som leder kan formidle den vision, der tjener virksomheden og kunderne bedst.«

»Det er klart, at nogle står af, hvis de ikke er med på visionen. Men det opfatter jeg egentlig ikke som noget negativt. Så skal vi bare ikke samme vej. Det vigtigste er, at man som leder ikke svigter sin vision.«

»Inden for rammerne af en klar vision og klare værdier skal de ansatte have ret frie hænder. Men det er jo klart, at hvis man er ansat til at score mål, så skal der scores mål.«

Tung struktur

Torben Jensen er mange gange citeret for budskabet om, at der med færre landmænd må ske en yderligere sammenlægning i rådgivningsbranchen.

Og det mener han stadig:

»Jeg har været ansat i andre brancher. Og jeg synes, vi hænger fast i en tung struktur. Landbruget udvikler sig hurtigt omkring os, mens vi sidder stille. Jeg lever efter mottoet, at customer is king, altså at det er kunden, der bestemmer. Og jeg er sikker på, at landmanden vil sige, at vi skal være så effektive som muligt.«

»Derfor kommer der mange flere fusioner i løbet af de næste få år. Det kan ikke undgås. Jeg angriber ikke den vision, at man gerne vil have mange små enheder. Det er fint for mig, men jeg tror ikke på det. Vi må jo også erkende, at det i vores egen sagro-verden er en stor udfordring, at vi har flere enheder, der skal dække et stort geografisk område.«

Faktaboks

Det med småt ...

  • Er glad for ekstremsport som faldskærmsudspring og surfing i stærk vesterhavsblæst. »Jeg kan godt være ulidelig for min kone.«
  • Har brækket ben og ryg flere gange på slalomski.
  • Er følsom og empatisk. »Nok mest over for dem, der er med på holdet.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle