God ledelse: Tal med dine folk

Personaleledelse gøres til meget mere, end det egentlig er, mener HR-konsulent.

»God ledelse handler om at vise interesse for sine medarbejdere. Det er simpelt men utrolig svært, for det kræver en åben dialog og en vilje til at kende mennesket bag.« Sådan lyder meldingen fra Paul Lillelund, HR-konsulent ved LandboFyn.

Han har gennem mange år arbejdet med ledelse og forklarer, at vil man forbedre sin ledelsesstil, handler det om nærvær og om at bruge hjertet. Det er en god start at tale med sine ansatte, og ikke kun om ting der har med arbejdet at gøre.

»Det behøver ikke være lange og dybe samtaler over frokostbordet, men det hjælper at kende den person, man sidder over for. Vi kan sammenligne det med håndbold, hvor spillet går bedre, hvis de enkelte spillere ved, hvor de har hinanden. Tingene glider nemmere, og der scores flere mål,« siger Paul Lillelund.

Lav jobbeskrivelser

og vær forberedt

Paul Lillelund mener, at mange af Peters dårlige oplevelser kunne være undgået forholdsvis enkelt.

»Det er vigtigt at spørge sig selv, hvad man ansætter folk til. Man bør lave en klar jobbeskrivelse, der beskriver ansvarsområder og opgaver. Den største årsag til bøvl på arbejdspladsen er, at man ikke gør det klart, hvad den enkelte skal lave. En driftsleder er ikke bare en driftsleder, og med en god jobbeskrivelse reducerer man forventningsbrister,« siger Paul Lillelund.

Han mener også, det er vigtigt at vide, hvad folk kan, især når man ansætter ufaglærte.

»Man kan ikke forlange det samme af en i arbejdsprøvning, som man kan af sine sædvanlige medarbejdere. Vedkommende vil kræve ekstra opmærksomhed, og dette skal alle være forberedte og indstillede på. Det gælder generelt for introduktion af nye medarbejdere. Tingene kommer ikke til at køre, hvis samarbejdet ikke er forberedt,« forklarer han.

Fasthold medarbejdere

Kim Rubin er underviser i HR på Tietgenskolen i Odense. Han mener, at hvis man vil have tilfredse medarbejdere, er man også nødt til at se på, hvad der motiverer folk.

»Sæt dig i dine medarbejderes sted og overvej, hvad du selv ville synes. Nogle mennesker motiveres af løn, andre af afvekslende opgaver, så det handler i høj grad om at kende behovet hos den enkelte,« fortæller han.

Han mener, meget afhænger af holdningen til medarbejderne.

»Der er mange steder nogle helt basale mangler i at forstå andre mennesker. Det drejer sig om at ændre sit menneskesyn, hvis man skal tage sine ansatte alvorligt,« siger Kim Rubin.

Investering der betaler sig

At blive en god leder kommer ikke fra den ene dag til den anden. Det kræver tid, og man må indstille sig på at være meget åben over for nye måder at se tingene på. Paul Lillelund forklarer, at investeringen dog sagtens kan betale sig:

»Ser man på lønnens andel af de månedlige udgifter, kan det godt betale sig at sørge for, at man får mest ud af pengene. Resultaterne af dårlig ledelse går direkte på bundlinjen, og vil man være blandt de bedste, kan man ikke gøre det alene,« siger Paul Lillelund og tilføjer:

»Desværre er servicering af medarbejderne en mere diffus størrelse end et olieskift på traktoren, men ikke mindre nødvendig. Tilpassede køer malker bedst, tilfredse medarbejdere performer bedst.«

@Citat STOR:«Der er mange steder nogle helt basale mangler i at forstå andre mennesker«

Kim Rubin

@Citat STOR:«Vil man være blandt de bedste, kan man ikke gøre det alene«

Paul Lillelund

Den store fokus der har været på ledelse betyder ikke, at opgaven nu er løst. Det bliver ved med at være vigtigt, da det handler om mennesker.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle