Siden 1. januar 2017 har Thomas Bertram, Jerslev i Nordjylland, haft skøde på sin egen svineejendom, hvor der tidligere har været konventionel svineproduktion.
Bygningerne er blevet brugt til løbning af de 115 indkøbte polte hen over vinteren, men det er ude på de nærliggende farefolde, at den 27-årige svineproducent forventer at opholde sig mange timer de næste mange år.
Men for at livet som økologisk svineproducent ikke skal slide ham ned fysisk, gik han i gang med at udvikle sine egne farevogne med højt til loftet.
»Da jeg valgte økologien, var jeg også sikker på, at jeg ikke kunne se mig selv med lave enkelthytter, hvor jeg hele tiden skulle bukke mig ned. Det ville være managementdelen, jeg ville være bekymret for, for søerne har det fint nok i de traditionelle a-hytter. Jeg vil ikke arbejde ti år for så at være slidt ned, så kunne jeg lige så godt lave noget andet eller finde en ny måde at holde grisene på. Det er det, jeg er gået efter,« fortæller Thomas Bertram.
Farevognen har han udviklet gennem længere tid. De første faringer er endnu ikke skudt i gang, men Thomas har store forventninger til sin farevogn.
»Vi tager det bedste fra den konventionelle produktion med en hule til pattegrisene, som er isoleret på jorden og langs panelerne med energimåtter. Det har en isolerende effekt, og samtidig arbejder jeg med at installere en varmelampe til hulerne. For mig handler det om at optimere den økologiske produktion de steder, hvor den er udfordret, og det hjælper en hule til med, så vi kan minimere klemninger og giver dem varme, så vi opnår højere tilvækst,« forklarer han.
Ambitionen er, at farevognen skal bidrage til fravænnede grise, som har opnået en ekstra tilvækst på 500 gram og en halv gris mere pr. kuld i gennemsnit på grund af lavere dødelighed.
»Fodringen af søerne er også anderledes med en farevogn, fordi vi fodrer inde i hytten. Derved mindskes foderspild, og jeg har placeret krybben med foder tættest på soen, mens vandtruget står længere inde mod væggen. Derved minimerer jeg risikoen for, at der bliver for fugtigt i stien, og der bliver mindre diarréforekomst,« siger Thomas Bertram.
Farevognen, som også findes i en drægtigheds-version, består af celleplast fra Paneltim og har sandwich-plader som tag. Den indvendige højde er 2,20 meter i den ene side faldende til 2,0 meter i den anden side. Der er fire døre til de fire stier og god mulighed for at regulere, hvor meget luft der kommer ind i vognen og dermed træk.
Faktaboks
Farevognen
- Udviklet af Thomas Bertram.
- Vanggaard Staldmontage producerer og sælger vognene.
- Både udviklet som drægtighedsafsnit og faresti. Farevognen har plads til fire søer, har hule og udstyres med varmelampe.
Kommentarer