Kæde: Økokød skal være billigere

COOP vil have prisen på økologi ned, til gengæld skal afsætningen op.

COOP præsenterede i sidste uge et madmanifest med seks dogmer. Et dogme var: »Vi vil gøre økologi til hvermandseje«, og det betyder ifølge FOOD-direktør i COOP Jens Visholm, at prisen på økologi skal ned generelt.

»I nogle økologiske kategorier spiller prisen en væsentlig rolle i forhold til, om forbrugerne køber varen. Det er fx visse kødkategorier og pålæg. Der skal prisen ned, hvis vi for alvor skal have gang i salget,« påpeger han og siger, at han gerne ser, at økologiske produkter ikke svinger mere end mellem 20 og 50 procent i merpris i forhold til konventionelle varer.

»Jeg er selvfølgelig klar over, at det er sværere i visse produktionsgrene end i andre. Men det, vi kan gøre, er at hjælpe producenterne til at udvide deres produktion. Eksempelvis gennem aftaler, hvor de ved, at vi aftager x antal i de næste tre år. Hvis vi får større produktionsvolumener, tror jeg, at vi kan presse prisen ned,« siger han og fastslår, at COOP til gengæld for afsætningsgaranti vil have patent på producentens varer i den periode.

COOP har en målsætning om, at 50 procent af deres fødevarer skal være privatlabel eller unikke COOP-varer i 2018.

Lønsomhed foran

prisnedsættelse

Direktør i Friland Henrik Biilmann er glad for, at COOP vil øge salget af økologiske fødevarer, men skeptisk over for ønsket om prisnedgang.

»Om det er realistisk med prisfald ned til en merpris i forhold til konventionelt på mellem 20 og 50 procent afhænger af mange ting. På svinekød vil det blive svært, hvis landmanden skal tjene penge. Økologi er dyrere at producere, og med regler for pladskrav, foder og lignende skal prisen på svinekød være cirka dobbelt op, før det kan gå rundt for den økologiske landmand,« mener han.

Han er dog positiv over for længere faste afsættelsesaftaler.

»Jeg er åben over for prisfald for forbrugeren, hvis vi kan finde en model, der sikrer producenten indtjening. Hvis han ved, at COOP tager x kr. mere, kan det godt være med til, at han kan finansiere en udvidelse i produktionen og den vej få produktionsomkostningerne ned. Men det er noget, vi skal drøfte nærmere. Men COOPs krav om unikke leverancer og mere privatlabel peger i den anden retning, da det principielt vil betyde mindre afsætning for den enkelte producent, da han skal opsige sine andre aftaler,« siger han.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle