Seges: Vi har lært af kritikken

Jeg har kun gode ting at sige om Summax. Det er et fantastisk system, som gør det meget lettere at være landmand, fordi det er så brugervenligt. Men jeg synes, at det har været et kæmpe ressourcespild, at programmet har været fem år undervejs, fordi alle 23 DLBR-virksomheder skulle med ind over«, siger Søren Søndergaard, der er formand for den største DLBR-virksomhed, Sagro.

Selv om kritikken dybest set er rettet mod DLBR-systemet selv, så har man i Seges alligevel taget noget af kritikken til sig:

»Programmet har været en tung udviklingsopgave, og vi har nok haft for lidt fokus på at få det rullet ud og til at virke hos landmændene«, siger direktør for Seges Digital, Ivar Ravn.

»Det har taget for lang tid at få Summax derhen, hvor det er i dag. Det er vi enige i, og det har vi lært af. Det betyder også, at vi i dag arbejder med IT-udvikling på en anden måde«, supplerer Morten Langgaard.

»Hvis vi ser tilbage til 2013, hvor det hele startede, så var vi nok ikke tydelige nok om formålet og stillede for store krav til kunderne, der er på vidt forskellige niveauer. Selv om vi fra Seges’ side syntes, at det var supergenialt, så måtte vi også bare erkende, at det ikke var særlig brugervenligt«, siger Morten Langgaard og nævner blandt andet e-fakturaer, som mange leverandører ikke har indført endnu.

»Den del blev først anvendelig, da vi fik lagt et scanningsmodul ovenpå«.

Ens med forskellig farve

Så vidt forløbet af hele udviklingsarbejdet med Summax, der tog sin begyndelse i 2013. I dag er programmet velkørende og med mere end 7.000 brugere.

Det program, som Seges stiller til rådighed for ejerkredsen af DLBR-virksomheder, er identisk uanset virksomhed. Alligevel kan man ved en enkelt søgning på en iphone forvisse sig om, at den medfølgende app har vidt forskellige navne og udseende alt efter, om man vil bruge den fra Sagro, LandboNord, LMO, Patriotisk, LandboSyd eller den fra VKST. Et besøg på de forskellige DLBR-virksomheders hjemmesider efterlader også det indtryk, at hver virksomhed har sin helt egen version.

»Men det er nu mest det, som vi kalder skin. Altså, at det samme program får et individuelt ydre. Det produkt, der ligger fra SEGES nu, er et fuldt færdigt produkt, som det enkelte rådgivningsselskab derefter har rådighed over,« siger Morten Langgaard.

»Hvis det er det, der skal få det til at virke og blive brugt, så har jeg fred med det«, siger Ivar Ravn.

»Det koster ikke foreningerne mange kroner at få lavet apps i forskellige farver og med eget logo. Det har jeg en pragmatisk tilgang til. Det er mega vigtigt, at alle tager del i det og bruger det. Bare man kan se, at der er en fælles platform bagved, så er jeg tilfreds«, siger Ivar Ravn.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle