Dansk svineproduktion steg med 25 procent - i udlandet

Danske svineproducenter ekspanderer kraftigt i udlandet.

Mens produktionen af slagtesvin fortsat daler i Danmark, stiger danske landmænds produktion i udlandet fortsat.

Produktionen af slagtesvin i Danmark faldt sidste år med en mio. svin fra knap 19 til knap 18 mio. svin. Omvendt steg danske landmænds produktion i udlandet fra fire mio. i 2013 til fem mio. slagtesvin i  2014.

Danskere i udlandet står dermed bag en produktion af slagtesvin, der nu svarer til 28 procent af produktionen i Danmark. Det viser en beregning foretaget af Danish Farmers Abroad, DFA, der er en interesseforening for danske landmænd i udlandet.

God forretning at udvide i udlandet

Et af de danske landbrug, der i høj grad bidrager til den danske vækst i udlandet er Axzon, der driver landbrug i Polen, Ukraine og Rusland.

I løbet af 2014 øgede Axzon produktionen af slagtesvin med 25 procent fra 640.000 til 800.000 slagtesvin

"For os giver det rigtig god mening at øge i udlandet. Det er simpelthen en god forretning. Der er jord, der er arbejdskraft, der er kornoverskud og  ikke mindst så er det vigtigt, at vi producerer der, hvor markedet er," siger adm. direktør Tom Axelgaard, Axzon.

"Helt konkret er det er en stor fordel, at vi har produktion i Rusland. På den måde er vi ikke er ramt af det russiske forbud mod import af svinekød. Det gør os mindre sårbare," siger Tom Axelgaard.

I 2015 er det Axzons plan, at øge produktionen af slagtesvin med yderligere 25 procent til en mio. slagtesvin.

DFAs beregninger er lavet på baggrund af tilbagemeldinger fra foreningens medlemmer. Ifølge foreningens sekretær, Johannes V. Hansen, står DFAs medlemmer for næsten 100 procent af den danske svineproduktion, der foregår uden for Danmarks grænser.

Opdateret onsdag klokken 12.50 med kommentar fra Tom Axelgaard.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle