Nyt slagteri koster indtjening for Himmerlandskød

Indkøringen af Himmerlandskøds nye slagteri i Aalestrup har været vanskeligere end forventet og koster på bundlinjen.

Det har ikke været uden bøvl for Himmelandskød at rykke slagtningerne over på selskabets nye og topmoderne slagteri, der stod færdig i Aalestrup i september.

Og det afspejler sig også råt for usødet i det årsregnskab, som selskabet netop har aflagt. Årets resultat lander på 9,6 millioner kroner, hvilket er kun er en tredjedel af resultatet i fjor. 

Overfor Agriwatch medgiver slagteriejer Lars Andersen, at indkøringen af det nye slagteri har været vanskeligere end forventet.

- Det føles rigtig godt, nu hvor det kører. Og det har været den rigtige beslutning at køre. Jeg har ikke tvivlet på, om beslutningen var rigtig, men det har ikke været lige let hver gang, kan jeg hilse og sige, siger Lars Andersen til Agriwatch.

Øgede antallet af slagtninger

På trods af udfordringerne steg omsætningen i Himmerlandskød væsentligt. Selskabet solgte for 1,29 milliarder kroner mod 1,02 i 2021. På trods af indkøringsvanskeligheder steg slagteantallet med 2,1 procent, mens landsgennemsnittet faldet med 1,2 procent, oplyser selskabet.

Således steg markedsandelen i 2022 med knap et procenpoint til 28,7 procent af markedet, oplyser selskabet.

Det nye slagteri i Aalestrup har givet Himmerlandskød en markant større slagtekapacitet, og slagteriet melder, at det nu kan fortsætte med at øge slagteantallet og imødekomme det stigende antal landmænd, som ønsker at levere til Himmerlandskød.

Af regnskabet fremgår det også, at Himmerlandskød øgede sin eksportandel til 30 procent mod 27 i fjor. Eksportomsætningen er fordoblet, melder selskabet. I 2022 eksporterede Himmerlandskød for 390 millioner kroner.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle