Rundkørsler kan give øget uheldsrisiko for dyretransporter

Vejdirektoratet arbejder blandt andet for at minimere antallet af ulykker ved at tilpasse rundkørslerne, så hastigheden presses ned.

Af Jens Juhl Eriksen, chef for Medlemskommunikation

Når der sker ulykker med dyretransporter, så kommer Vejdirektoratets kompetencer typisk i spil i forhold til at analysere, om der er særlige vejtekniske forhold, der har været helt eller delvist medvirkende. Det kan ske på alle typer vejstrækninger, men rundkørsler er et særligt fokuspunkt.

En sådan ulykke indtraf 18. marts 2019 mellem rute 26 og rute 13 ved Viborg. Her væltede en grisetransport i en rundkørsel, og 470 smågrise døde.

- Det, vi vidste var, at lastbilen kom fra nord og sandsynligvis skulle mod syd. Vi formoder, at chaufføren har benyttet begge kørespor i rundkørslen, formentlig for at komme hurtigere igennem. Lastbilen ender i ulykken med at ligger på siden i det kørespor, han burde køre i, fortæller Maria Lønsmand Sande, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Der er stor højdeforskel i området, så rundkørslen var etableret med relativ stor hældning i cirkulationsarealet. Rundkørsler etableres altid med hældning, så vejvand kan ledes af køresporene.

- Det er under normale betingelser ikke af kritisk vigtighed, men for lige præcis køretøjer med denne type last betyder det, at der skal være ekstra agtpågivenhed og køres med meget lav hastighed, siger Maria Lønsmand Sande.

Tekniske løsninger

Løsningen på at tilpasse rundkørslen sikkerhedsmæssigt bedre til for eksempel dyretransporter indebar blandt andet at rette hældningen på cirkulationsarealet op.

- Det gjorde vi ved at lægge nyt asfalt i rundkørslen. Der blev også sat nye kantsten og lavet et overkørbart areal ved indkørslen for at gøre det mindre dynamisk for lastbilerne og på den måde få hastigheden og dermed ulykkesrisikoen ned, siger Maria Lønsmand Sande.

Et andet eksempel er en rundkørsel ved Nykøbing Falster. Her var det primært høj hastighed ved indkørslen i rundkørslen, der skabte risiko for ulykker.

Her besluttede man at lave tiltag, der skal få tilkørselshastigheden ned. Der blev etableret en delehelle mellem de to kørespor, således at det dels ikke er muligt at overskride vognbanelinjen, og reelt bruge mere end ét kørespor, dels at køretøjer bliver tvunget til at påbegynde svingning til højre, inden de kører ind i rundkørslen. Samtidigt blev nedsat hastighedsgrænsen sat ned til 60 km/t, ca. 200 meter inden rundkørslen, som der allerede er på omfartsvejen. Derved får man køretøjerne ned i fart, inden de kører ind i rundkørslen.

- Generelt kan rundkørsler være tricky i forhold til ulykker med dyretransporter. Man skal godt ned i fart, når man kører gennem rundkørslen. Derfor er det noget, som vi har opmærksomhed på i samarbejde med de øvrige aktører i beredskabet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle