L&F og Coop i jagt på lokale leverandører

Landbrug & Fødevarer og Coop går sammen i nyt projekt om at skaffe 4-500 nye lokale leverandører.

Et nyt samarbejde mellem Coop og Landbrug & Fødevarer skal skaffe 4-500 nye leverandører af lokalt producerede fødevarer, som bliver stadig mere efterspurgte. 

Det fortæller chefkonsulent Gustaf Bock i Videncentret for Landbrug.

"Vi går ud fra Coops cirka 800 butikker. Hvis de af dem der er interesserede, bare skal have leveret 6-7 produkter, så er 4-500 producenter måske endda lavt sat. Og dertil kan så komme Dansk Supermarked, Dagrofa og flere endnu," siger han.

Tre fluer med et smæk

Initiativet kommer efter et netop afsluttet og vellykket pilotprojekt, hvor Landbrug & Fødevarer sammen med 11 Dagli’Brugser over hele landet har afprøvet mulighederne for at afsætte endnu flere lokalt producerede fødevarer i butikkerne.

Resultatet viste, at imens producenterne opnåede gode priser på deres varer, øgede butikkerne også deres omsætning, og det var samtidig med, at forbrugerne fik adgang til friske varer, produceret i nabolaget.

"Det giver os naturligvis mod på at gå videre. Og det er også et godt grundlag for at rekruttere nye producenter," siger Gustaf Bock.

Det lokale i fokus

Både Dagli’Brugsen og LokalBrugsen har en udvidelse af lokale fødevarers markedsandel på deres dagsorden.

"Vi har arbejdet med det lokale indslag i vores butikker i flere år, men nu går vi videre – blandt andet ved at iscenesætte lokale produkter i særlige afdelinger af butikkerne. 1. februar næste år starter vi med 7 testbutikker, 1. januar 2016 er det planen at være oppe på 40, og drømmen er at få det store flertal af vores 340 butikker med i løbet af 2017," siger kædedirektør Jesper K. Andersen.

Han bemærker dog, at det skal realiseres ved, at bestyrelserne siger god for idéen lokalt, da to tredjedele af butikkerne er brugsforeninger. 

Forbrugerne skal ud på gårdene

Visionerne for de lokale brugser rækker dog videre end til blot at være supermarked. 

De har også tanker om at invitere forbrugerne ud på gårdene, etablere små "speakers' corners" i butikkerne, hvor eksempelvis spejderklubber kan stå og sælge marmelade, og generelt at udvide sin funktion som bindeled i lokalsamfund.

"Med flere funktioner bliver butikkerne også mere interessante for producenterne at blive synlige i og brande sig i," siger Jesper K. Andersen.

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle