Start af gårdbutik - LandboSyd giver 5 gode råd

Landmænd i Sønderjylland har svært ved at komme ud af komfortzonen og satse på lokale projekter. Her kan du læse fem gode råd om at komme i gang fra juniorrådgiver Tina Jespersen, LandboSyd.

Forbrugerne vil kende fødevarenes oprindelse og historien bag. 

Det er en tendens, som LandboSyd mærker til i Sønderjylland - derfor opfodrer de til, at syd- og sønderjyske landmænd og fødevareproducenter går ind i afsætning af produkter til de store detailkæder og andre butikker samt til fx cateringbranchen.

Derimod har de erfaret, at landmænd føler sig utrygge og sidder fast i tankerne i stedet for at handle.

"Vi kan mærke, at landmændene har tanker omkring de nye muligheder – de ser jo også fjernsyn og er på Facebook – så de ved også godt hvor forbrugernes interesse er, men vi kan også mærke at de er tilbageholdne for at tage skridtet. Det er et ukendt område, og de kender ikke risikoen,"  siger juniorrådgiver i LandboSyd, Tina Jespersen.

Derfor giver hun nu nogle råd til, hvordan man langsomt og mest sikkert kommer ud af komfortzonen og i gang.

1. Find merværdien

Hvad det er du kan tilbyde? Hvad er det der kan gøre dit produkt særligt? Hvem vil være interesseret i at
købe dit produkt?

En stor del af det at kunne skabe et merværdi produkt er at kende værdien bag og sælge
den videre til forbrugerne eller det næste led i kæden. Du skal skabe tillid hos dine forbrugere, og en stor del heraf, er at de lærer dig og din virksomhed bag at kende. Det er dog også vigtigt at være bekendt med, at det ikke nødvendigvis den bedste vej at gå for alle virksomheder og personer.

2. Se styrker og svagheder

Du skal ikke gabe over mere end du har overskud til. Det er meget optimistisk at ligge beslag på hele værdikæden, men hvis du som person fx ikke er god til at tage kontakt til andre mennesker – er det måske ikke dig der skal stå som sælger. Derfor må du overveje, hvor du har dine styrker og søge samarbejdspartnere til de dele, hvor du føler dig udfordret.  

Bilist drøner ind i tre kvier 16. oktober · 10:45

3. Dan dig et netværk

Ved at skabe dig et godt netværk og fortælle om dine interesser og de muligheder du har, kan du ligge billet ind hos personer, der måske kan få brug for dine evner i et projekt. Tag kontakt til folk der er lykkes med en idé. Spørg ind til, hvordan de kom i gang, og hvilke personer, der har hjulpet dem på vej.

4. Se mulighederne

Vær åben og se muligheder - ikke kun udfordringer. Det vil helt 100 % give dig ridser i lakken, men prøver
du ikke, er der heller ingen chance for at vinde. Konkurrencen om at følge samfundets trend er blevet
større og større, og man kommer ikke fremad ved bare at følge i naboens spor.

5. Få sat tal på

En vigtig grundsten er at få sat tal på. Det kan være svært at finde de nøjagtige tal, men det er vigtigt at man får lavet et budget, så man har nogle rammer at arbejde ud fra. Her gælder det både at man sætter et væsentligt beløb af til opstartsomkostninger, men også til udvikling i det videreforløb.

Det giver dig nogle retningslinjer at arbejde ud fra og skaber både tryghed for dig som producent i forbindelse
med styring af din forretning, men skaber også en god indgangsvinkel til forhandling med eventuelle
samarbejdspartnere.

LandbrugsAvisens journalister, Aske og Victoria, er på Danmarkstur i de næste par uger og er på jagt efter lokale fødevarer. 

Stadig flere fødevarer sælger sig selv med, hvor de kommer fra. Men hvordan gør man lokale fødevarer til en god forretning, og hvad gør producenterne anderledes? Det er nogle af de spørgsmål de forsøger at få svar på. Læs mere i LandbrugsAvisen og hold øje med, hvor Aske og Victoria er i næste uge. Vi modtager gerne ideer til, hvor de skal dreje forbi.

 

Mere om temaet

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu