Højspændt slutspil kan sikre vigtigt marked for slagterier

En vigtig handelsaftale med Japan kan være på vej.

En overraskende udvikling i det højspændte slutspil om en frihandelsaftale mellem EU og Japan kan vise sig at være milliarder af kroner værd for dansk landbrug og fødevareindustri, skriver Finans.

Også medicinalindustrien står til betydelige gevinster. For få måneder siden var forhandlingerne mellem EU og Japan ellers kørt helt fast. På det tidspunkt voksede frygten hos de danske slagterier for, at milliardeksporten af svinekød til Japan ville blive udraderet og overtaget af amerikanske konkurrenter.

»Den seneste tid er der for alvor kommet skred i forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem EU og Japan. Der synes nu at være enighed om, at man skal have færdiggjort frihandelsaftalen inden udgangen af 2016,« fortæller Knud Buhl, direktør for Danske Slagteriers kontor i Bruxelles, til Finans.

I næste uge afholdes den 17. forhandlingsrunde om en frihandelsaftale mellem EU og Japan i Bruxelles, og denne runde markerer, at forhandlingerne er nået til det afgørende slutspil.

»Man nærmer sig nu støt og roligt det store kompromis. Hovedelementerne vil være, at Japan får lov at eksportere biler og bildele til lavere toldtariffer til Europa, mens EU-landene får bedre markedsadgang for eksport af landbrugsvarer til Japan,« vurderer chefkonsulent Michael Bremerskov Jensen fra Dansk Erhverv over for Finans.

»Uanset, hvem der vinder valget i USA, vil den amerikanske regering næppe have travlt med at få ratificeret frihandelsaftalen med Japan. Dermed er der gode muligheder for, at EU-Japan-aftalen kan nå at træde i kraft samtidig med - eller måske endda før,« vurderer Michael Bremerskov Jensen.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle