Arla efter stærkt halvår: Inflation vil presse os og producenterne

Mælkeprisen steg betydeligt i første del af 2021 - men det gjorde udgifterne også hos såvel Arla som på mælkebedrifterne.

Mælkeprisen gik betydeligt og mærkbart op i første halvdel af 2021 som følge af bedre indtjening hos mejerikoncernen Arla. Men samtidig steg også alle udgifterne i såvel det Aarhus-baserede selskab, som hos mælkeproducenterne.

Derfor flager Arla her i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets halvårsrapport for første del af 2021, at inflationen forventes at blive den største udfordring for selskab og ejere i den kommende tid.

Det fremgår tydeligt i den pressemeddelelse, som mejeriet har udsendt torsdag morgen om regnskabet.

"Vi har fortsat en stærk økonomi på trods af den langvarige usikkerhed og de globale operationelle udfordringer forårsaget af covid-19 og i første halvår 2021 fortsatte vi den effektive drift af forretningen på tværs af vores forretningsområder. Det høje inflationspres forventes dog at blive en udfordring i andet halvår," udtaler Arlas økonomidirektør Torben Dahl Nyholm.

Blandt andet er foderpriserne i gennemsnit for hele Arlas ejer-gruppe steget med 13 procent alene i første halvår, bemærkes det. Dertil kommer energi, brændstof samt øvrige udgifter.

Omsætning fuld af fremgang

Ser man isoleret på Arlas indtjening og salg, så melder lyspunkterne sig talrige steder.

Aconto-mælkeprisen steg hele fire gange og endte på 1,6 eurocent, knap 12 øre, over samme periode i 2020, som helhed. Det svarer til en gennemsnits aconto-pris på 36 eurocent per kilo.

Fremgangen i mælkeprisen betyder også, at omsætningen steg med 1,2 procent til 40,5 mia. kroner i første halvår af 2021, sammenlignet med sidste år. Som helhed for året forventer Arla nu en højere omsætning end tidligere udmeldt. Nu lyder spændet på et samlet salg på mellem 79 og 82 mia. kroner.

På bundlinjen ligger der 3 procent af omsætningen tilbage. Dette er midterspændet af Arlas egen målsætning på mellem 2,8 og 3,2 procent for helåret, men flugter med sidste års niveau. Hvor Arla traditionelt har haft en lavere indtjening i første halvår end julesæsonen og derfor typisk har ligget med en lav resultatandel på måske 2,3 til 2,6 ved halvåret, så har covid de senere år vendt op og ned på denne situation.

Baggrunden for fremgangen er, at Arla fortsat formår at øge sit salg af mærkevarer, der har bedre indtjening. Samt at der i verden var stor efterspørgsel på mejeriprodukter, både i Europa og også fra blandt andet Kina.

"Den globale efterspørgsel på mejeriprodukter var fortsat høj i første halvår 2021. Vores stærke position i detailsektoren og fokus på innovation har sammen med virksomhedens og andelshavernes robusthed sikret et solidt resultat i første halvår 2021 og gode afkast til vores ejere gennem en forbedret aconto-mælkepris," udtaler administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh.

Mejeriets største brand, nemlig Arla-brandet, voksede med 6,9 procent. Det skyldes især vækst i den laktose-frie kategori og salg af snacks.

Samtidig buldrer Arlas salg af Starbucks-mærket fortsat frem med imponerende 43 procent. Især britiske og danske forbrugere er vilde med den mælkebaserede kaffedrik, som Arla har aftale med den globale kaffekoncern om at sælge som færdigdrikke.

Hvor det går godt i detailsalget ligesom sidste år, så mangler foodservice derimod fortsat at komme op i gear efter corona-nedlukningerne.

Inflationen lægger pres på spareplan

Spareprogrammet Calcium, der er sat til at skulle nå sine mål ved udgangen af 2021 med en samlet besparelse på 400 mio. Euro, knap 3 mia. kroner, har haft et svært halvår, lyder det i pressemeddelelsen.

Hvor programmet, der på moderne ledelses-lingo skal "transformere Arlas måde at arbejde på", siden sin opstart har leveret flere besparelser end ventet, så er den målsætning blevet betydeligt sværere af de mange stigninger i råvarepriser og andre udgifter i halvåret, melder Arla.

"I løbet af de seneste fire år har Calcium ændret den måde, vi arbejder, forbruger og investerer på i Arla, og programmet har været afgørende for at kunne sikre en konkurrencedygtig mælkepris til vores landmænd".

"Ved et normalt inflationsniveau ville Calcium have oversteget vores mål om besparelser på 400 millioner euro, men ser vi på hele året, vil vores besparelsestiltag sandsynligvis ikke fuldt ud opveje den væsentlige påvirkning fra det forventede inflationspres, som vil fortsætte i andet halvår 2021," forklarer Peder Tuborgh.

Uden inflationen medregnet ville Calcium i halvåret have givet besparelser på 82 mio. Euro. Disse er dog blevet reduceret til netto 29 millioner Euro, på grund af de mange prisstigninger.

Peder Tuborgh forventer derfor, at andet halvår vil blive mere udfordrende end ventet, melder han:

"Fremtiden er fortsat usikker, og selvom vi har været gode til at håndtere de udfordringer, som covid-19 har medført, skal vi nu være tilsvarende gode til at håndtere de kommende udfordringer og muligheder", melder han.

"Vi forventer at se en normalisering af efterspørgslen mellem detail og food service, som vil bringe vores detailsalg og væksten i vores brands til et mere velkendt niveau, ligesom inflationen fortsat vil være en udfordring for vores virksomhed og andelshavere".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle