Arla-lastbiler skal køre på slagteriaffald

CO2-udslip mindskes markant med ny diesel, der er baseret på slagteriaffald.

Arla-bilerne i Sverige kan fremover køre på diesel lavet af slagteriaffald fra måske de samme køer, der har leveret mælken.

Arlas svenske flåde skifter nemlig til en ny type diesel, OKQ8’s Diesel Bio HVO, der er en syntetisk diesel baseret på slagteriaffald.

Baggrunden for skiftet er, at den nye dieseltype kan reduceret CO2-udslippet fra transporten med helt op til 90 procent i forhold til traditionel fossil diesel. Det skriver Arla Sverige i en pressemeddelelse.

Mejeriselskabet har på globalt plan et mål om at mindske sit CO2-udslip med 25 procent fra år 2005 til 2020. Dette mål har Arla Sverige allerede nået i sine transporter. Med det nye tiltag vil man reducere udslippet yderligere med 50 procent frem mod 2020.

Arla har alene i Sverige 315 lastbiler og andre køretøjer i drift med at hente og distribuere mælk- og mælkeprodukter.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle