»Fra pis til pilsner« går kloden rundt

Internationale medier er begejstrede over idéen om at lade festivalgængere drikke øl, der er lavet med næring fra deres egen urin.

En mand står ved et pissoir med solbriller, kasket, undertrøje og med tatoveringer ud over overkroppen.

»Jeg har rejst i mange lande, og jeg tror ikke, nogen før har haft denne idé og udnyttet urin til at gødske afgrøder. Jeg synes, det er en fantastisk idé.«

»Jeg giver det seks stjerner. Jeg elsker det.«

Den canadiske rejsejournalist, James Bruce, som kan høres i en video lavet af L&F, er ikke ene om at være begejstret.

Over 100 internationale medier har omtalt ’Fra pis til pilsner’-projektet, hvor urin fra festivalgængere på Roskilde Festivalen, der sluttede søndag morgen, skal gødske maltbygmarker på Sjælland, hvorefter den bruges til festival-øl om to år. Beercycling, kaldes det.

Sidegevinst

»Den form for omtale kun vil styrke vores omdømme som et land, der sikrer gode og bæredygtige kvalitetsfødevarer, men det har ikke været et selvstændigt mål at få den internationale omtale. Det er en sidegevinst,« siger Leif Nielsen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer.

Målet var at få fat i unge danskere, især dem fra byerne og at fortælle, at landbruget er en del af løsningen på et problem. Brugen af ordet ’pis’ i stedet for ’urin’ var for at nå ind til de unge.

»Det er gået rigtig godt. Ideen var at samarbejde med festivalen om at løse det problem, man har med at samle urin op, der lander de forkerte steder. Hvem andre er bedre til at håndtere det end os?« spørger Leif Nielsen.

Faktaboks

Omtalt i store medier

  • Lonely Planet, et stort internationalt rejsemedie.
  • Aftenposten, norsk avis.
  • Daily Mail, et britisk tabloidmedie med globale læsere.
  • Bild, stort tysk tabloid.
  • ... og hundredvis af andre, internationale medier.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle