»God ledelse er at skabe vækst ved at involvere andre«

Glem den gammeldags ledelse med pisken og brug i stedet inddragelse og inspiration som ledelsesfilosofi. Sådan lyder anbefalingen til landbruget fra erhvervsmand og godsejer Lars Kolind.

Lars Kolind er en erhvervsmand med utraditionelle ideer om ledelse. Han blev især kendt, da han i sin tid lavede en turnaround i virksomheden Oticon og radikalt ændrede virksomhedens organisation.

»Hvis jeg skal sige det i én sætning, handler det om at skabe vækst ved at involvere andre. Det giver fantastisk gode vedvarende resultater.

Det er tydeligst i forhold til medarbejderne. Enten pisker man medarbejderne til at performe, eller også involverer man dem, og det er ubetinget det bedste. Det giver tilfredse medarbejdere, der bliver længere. Det gør det lettere at håndtere vanskelige situationer og udnytte medarbejdernes kreativitet.

Du flytter dem over på den anden side af bordet. I stedet for medarbejdere får du venner.

Jeg har selv praktiseret det i alle årene, og det er en meget, meget god vækststrategi. Det har været en rød tråd gennem alt, hvad jeg har lavet.

Jeg lærte det som spejder. Det går ikke, hvis man bare kommanderer. Jeg er meget taknemmelig for det, jeg har fået fra spejderbevægelsen,« siger Lars Kolind.

»Ja, det gælder for alle typer af virksomheder uanset størrelse. Det handler om at behandle medarbejderne som mennesker og ikke som robotter, så de bliver medinteressenter.

Det er altid det rigtige at gøre, det er jeg slet ikke i tvivl om.

Det gælder også i forhold til kunderne. Man kan komme meget længere, hvis man kan sælge værdi til kunderne og gøre dem til medspillere.

Hvis man sælger fødevarer, handler det ikke kun om produkter. Hvis man for eksempel kan involvere kunderne omkring tilberedning, får man mere tilfredse kunder, der begynder at anbefale produktet til andre, og så er de pludselig virksomhedens ambassadører. Det er sådan, man kommer til at drive forretning i det 21. århundrede,« siger han.

Kritik af landbruget

Lars Kolind har tidligere langet ud efter både bankerne, landbruget og godsejerne. Godsejerne har han blandt andet kritiseret for at være for konservative og kun fokusere på at føre godset videre i stedet for at vælge en mere offensiv strategi.

Han har også været ude efter landbruget og landbrugets virksomheder.

»Landbruget har fokuseret for meget på standardproduktion til lav pris, for eksempel inden for svineproduktionen. Det er en stakket frist, for de kan gøre det billigere i Østeuropa. I skal differentiere, før I bliver presset til det,« lyder hans opfordring til landbruget.

»Afregningsprisen er det eneste, producenterne har i hovedet, om den går op eller ned med 10 øre. Det dur ikke.

Både Arla og Danish Crown gør det efterhånden meget bedre, men der er et godt stykke igen. Bestyrelsernes holdninger er præget af, at det er primære producenter, der dominerer bestyrelserne, og det giver et meget snævert syn.

Thise er til gengæld et godt eksempel på en virksomhed, der har differentieret med succes, mener Lars Kolind.

»Det er fuldstændig samme historie med bankerne. De har hidtil kun haft fokus på indtjening til aktionærerne, mens de har glemt kunderne. De har gjort deres venner til fjender, men heldigvis er det billede også under forandring.«

Formål før profit

»Det kan kun lade sig gøre at drive en virksomhed efter mine principper, hvis man har et fornuftigt formål, og derfor starter processen med at formulere et formål.

Det er ikke nok at lave et produkt. Det dur ikke. Man skal have et godt formål, ellers kan man ikke involvere.

Når det gælder fødevarer, kan det for eksempel være en fælles interesse i at frembringe fødevarer, der er sundere, renere, mere holdbare, eller som har et bedre udseende.

Alle fornuftige virksomheder bør sætte det højere end bundlinjen.

Når det gælder fødevarer, er det ikke svært at formulere et godt formål. Alle har brug for fødevarer.«

Kræver en anden type leder

»Når man har formuleret et formål, er næste trin at involvere andre, for eksempel medarbejderne, i at løse opgaver ved at gøre det sjovere, med konkurrencer, sport eller med belønning, men det kræver en anden type leder, der inspirerer sine medarbejdere i stedet for at kommandere. Lederen skal kunne inddrage, lytte og forene synspunkter.

Man skal som leder stadig have styr på økonomi, strategi, afsætning osv. Det skal være i orden. Det er nødvendigt, men det er ikke tilstrækkeligt.

Hvis man vil have succes, skal man skille sig ud i forhold til andre, man skal skabe værdi for kunderne. Hvis du bare vil tjene penge, så glem det.«

»Nej, men gammeldags ledelsesmæssig tankegang er den største forhindring. I virkeligheden har Danmark en meget stor fordel i forhold til andre lande. Vi har let ved at drive virksomhed efter mit mønster, for eksempel sammenlignet med tyskerne, men vi udnytter bare ikke den fordel.«

Lars Kolind er meget aktiv i spejderbevægelsen, blandt andet som formand for bestyrelsen i World Scout Foundation. Han er fundraiser for bevægelsen, der har som formål at skabe en bedre verden. Han ser bidrag til bevægelsen som en investering i næste generation af ledere.


Siden Lars Kolind forlod Oticon i 1998, har han været med til at starte 25 projekter sammen med iværksættere, der manglede kapital og ledelseserfaring. Han er stadig involveret i fem af dem. Projekterne spænder fra konsulentvirksomhed over sociale medier, boligudlejning, bankkunder, netværk og energistyring til design.


Lars Kolind har siden 2010 været professor ved DeTao Masters Academy i Shanghai, hvor han er en af 100 førende eksperter fra hele verden. Her holder han master class i ledelse og strategi for kinesiske direktører.

”"Kina er på vej fra et produktionssamfund til et servicesamfund, og de mangler ekspertise,”" forklarer Lars Kolind.


Lars Kolind fik i 1993 IT-prisen og i 1996 Management Prisen. Samme år udnævnte Børsens Nyhedsmagasin ham til ”Årets mand”. I 1998 fik han prisen ”Årets Ildsjæl”. 1998 blev han Ridder af Dannebrog.

Han har skrevet flere bøger om ledelse. Senest udkom bogen, Unboss, sidste år.


Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle