»Vi skal kunne udvikle maskiner, der rammer plet på behovet«

Kverneland Group Kerteminde introducerer 10-20 nye produkter om året. Produktudvikling og tilpasning på markederne er de vigtigste parametre for vækst, mener virksomhedens adm. direktør, Claus Udengaard Thomsen.

»Vi har en pragmatisk og enkel tilgang til begrebet vækst. Vi bruger de midler, vi har, til at udvikle gode produkter, som vi sælger på det globale marked under egne brands eller for andre mærker. Vi er temmelig farveblinde, hvis det er til gavn for os.«

Det er ifølge adm. direktør Claus Udengaard Thomsen en vigtig del af baggrunden for, at skårlæggere, river, vendere, vogne og ballesnittere fortsat strømmer ud til hele verden fra den tidligere Taarup-fabrik i Kerteminde.

Der står naturligvis Kverneland på hovedparten, men selskaber som Deutz-Fahr og New Holland henter også et stort antal maskiner i Kerteminde - malet i selskabernes egne farver.

Produktudvikler for 5 pct.

»For at det kan lade sig gøre, skal basis naturligvis være i orden, hvad angår kvalitet og pris. Derfor bruger vi masser af energi på at udvikle maskiner, der rammer plet på behovet,« siger den adm. direktør.

Han anslår, at omkring 5 pct. af omsætningen på cirka 750 mio. kr. går til produktudvikling. Som konkret resultat sender Kverneland Group Kerteminde hvert år 10-20 nye produkter på markedet.

»Det lyder måske svært, men der er masser af plads til udvikling. Vi lever i en meget dynamisk tid, hvor redskaberne både fortsat bliver større, og hvor kravet til kapacitet og elektronik hele tiden presser os fremad,« siger Claus Udengaard Thomsen.

Ud over at være chef for Kerteminde-virksomheden er han Kvernelands group director for forskning og udvikling, hvilket giver ham indsigt og indflydelse på produktionen fra alle Kvernelands fabrikker i en lang række lande.

Ny ejer er god læremester

Funktionen giver ham også god indsigt i vilkårene for at producere landbrugsmaskiner, og på det punkt klarer den danske fabrik i Kerteminde sig udmærket, vurderer han.

»Vi får nogle maskiner og komponenter fra fabrikker i Polen, Tjekkiet og andre lande mod øst. Men vores primære konkurrenter er virksomheder i Frankrig, Tyskland og USA, hvor man har nogenlunde de samme omkostninger, som vi har. Lønnen i Danmark er måske højere, men vi har til gengæld stor fleksibilitet, som gør det muligt for os at tilpasse os markederne.«

Han konstaterer, at medarbejderne i Kerteminde er skarpe på en række processer, eksempelvis tyndpladeteknologi, brugen af robotter samt til malerarbejde.

»Vi er også dygtige til montage, men Kubota Corporation, som ejer Kverneland Group, er endnu dygtigere. De er verdensmestre i produktion, og i dem har vi fået en fantastisk læremester,« siger den adm. direktør.

»Det er en styrke for Kverneland, at vi nu er ejet af en virksomhed i samme branche i modsætning til tidligere, hvor ejerne var finansielle investorer. Og Kubota har meldt ud, at man ønsker at satse på Kverneland i fremtiden.«

Faktaboks

Claus U. Thomsen

  • 49 år
  • Ansat i Kverneland Group Kerteminde AS i 15 år
  • Adm. direktør siden 2006
  • Group director for R+D i Kverneland Group
  • Uddannet maskiningeniør. Desuden HD i international handel og økonomi
  • Tidligere gennem 10 år ansat i Hardi International

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle