»Vores motorer skal være mere effektive«

Fremtiden byder på regulering af CO2-udledningen. Derfor skal motorerne blive mere effektive, mener FPT.

Én ting er at gøre motorerne parate til nye krav i 2018-2020. Noget andet at se længere fremad. Men her vil der uden tvivl komme fokus på CO2-udledningen, mener Oscar Baronelli fra FPT.

»Jeg er helt overbevist om, at kravene til fremtiden kommer til at rumme grænser for CO2-udledning. Derfor skal vores motorer optimeres, så vi får mere ud af den energi, vi propper i dem.«

»I dag har vi hos FPT en udnyttelsesgrad på vores motorer på 46 pct. Det betyder, at 46 pct. af den energi, dieselolien har, bruges til at drive traktoren med - og i gamle dage var det langt mindre.«

»Resten af energien går tabt i eksempelvis udstødningsgassen, gennem motorblokken, gennem friktion og via hydraulik og flere andre ting. Vores mål er at hæve effektiviteten til 50 pct. i 2020 og yderligere herefter til 55 pct. Jo mere vi får ud af energien, desto mindre forurener vi pr. mængde energi, vi tilsætter til traktoren,« pointerer han.

Vil genbruge varme fra motor

For at øge effektiviteten vil FPT i fremtiden lave såkaldte smarte pumper, der kun vil køre, når det er nødvendigt. Stemplerne i motoren vil være coatede for at mindske friktionen, og så vil FPT forsøge at genbruge varmen fra motoren til forskellige formål.

»De helt præcise detaljer vil vi vise, når tiden er inde, siger Oscar Baronelli, der ikke vil løfte hele sløret for FPT’s fremtidsplaner på motorsiden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle